Üdvözlet Debrecennek - Kéri Imre festőművész és rézkarcoló mester kiállítása
A Munkácsy-díjas művész kiállítása 2010. január 30-ig látogatható
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2010. január 18., 11:50
meddig: 2010. január 30., 18:00 |
Helyszín: | Debrecen |
Név | Kéri Imre honlapja |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Üdvözlet Debrecennek - Kéri Imre festőművész és rézkarcoló mester kiállítása
Megtekinthető: 2010. január 30-ig.
Helyszín:Mű-Terem Galéria - 4000 Debrecen, Batthyány utca 24.
Grafikai elkomorulások és festői fellobbanások
- A Munkácsy-díjas rézkarcoló és festőművész kiállítása -
(...)
Kéri Imre balatonfüredi festői élményekkel telítetten a múlt század
hatvanas éveinek közepén Budapestre érkezvén eredetileg festészeti
tanulmányokkal kezdte meg felkészülését a Magyar Képzőművészeti
Főiskolán, ahol olyan, a festőiségekre hallatlan érzékeny, avatott
mestere volt, mint Szentiványi Lajos, s ahol csak később fordult a
grafika, s elsősorban a klasszikus sokszorosító technikák felé. A
lassan négy évtizedessé érő pályafutás a grafikai alkotómunkával
teljesedett ki, amelynek hátterében azonban mindig ott lappangott, ott
munkált a festészet is: a közelmúlt konkrét történései közül arra
hivatkozhatunk, hogy 2003-ban például ő nyerte el az 50.
Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlat festészeti díját, majd egy évvel később
ugyanitt a Tornyai-plakettet, amellyel grafikáit, köztük színes
rézkarcait honorálta a tárlat zsűrije. Vagyis Kéri Imre munkásságában a
grafika fekete-fehér villódzásai, szürkeségeinek átmenetei mellett
sohasem szorult teljesen háttérbe a szín, s a kisebb képfelületeken, a
kamara-méreteken, a bensőséges mű-atmoszférákon túl a művész mindig is
vágyott a nagyobb léptékű festői kifejezésekre is, s e vágyait művekben
testesítette meg.
(...) Kéri Imre a modern magyar grafika
második generációjának tagjaként dolgozik, ama nagy nemzedék után
alkotva műveit, amelynek Kondor Béla volt a vezéralakja, s amelynek
olyan, eltérő utakat járó, de mégis valamiképpen valamilyen művészeti
egységet teremtő mesterei voltak, mint Rékassy Csaba vagy Würtz Ádám,
vagy amely korszak fénykorában Feledy Gyula, Gross Arnold, Major János,
Baranyay András legszebb munkái születtek meg. E nagy generációt követő
csapat egysége napjainkra kissé szétzilálódott: a világ radikális
változásaira és konfliktusaira reflektáló művészet másként és másként
igyekszik, illetve kényszerül megfogalmazni válaszait. És időközben
szakmai vízválasztóvá vált a mesterség, a technika is: az új eljárások,
az új képalkotó módszerek, az elektronikus és a digitális, számítógépes
képalkotás lehetőségei új távlatokat és új zsákutcákat nyitottak meg a
grafikusok előtt. A dolgok lassan átfordulnak: a szédítő ütemben teret
nyerő és általánossá váló új eljárások lesznek konvencionálissá, míg a
tradicionálisak, a klasszikusok minősíthetők avantgárdnak. De ne
foglalkozzunk a szakmai platformok küzdelmeivel. Nem minősítő tényező,
csupán szikár tény, hogy Kéri Imre a Comité National de la Gravure
Française alapelve szellemében alkotja meg sokszorosított grafikai
műveit, amely kimondja: "Eredeti grafikai műnek: karcnak, metszetnek
vagy litográfiának az az alkotás tekinthető, amelynek levonatait
feketével vagy több színben, egy vagy több lemezről, teljes egészében
ugyanazon művész alkotta és kivitelezte - minden mechanikai vagy
fotomechanikai eljárás kizárásával." Így válik felismerhetővé a
művészegyéniséget emblematikusan hitelesítő kéz, így válik
megítélhetővé a technika magas fokú, bravúros művelése, s így válik
személyességgel átitatottá a mű.
Mintha a Kéri-képeken tűnődések
és lázadások ütköznének egymással, mintha a békés szemlélődés és az
indulatos akció konfrontálódna, vagy mintha csak valami eredendő
nyughatatlanság, a látomás erejébe és a poézisba vetett együttes hit
vezérelné az alkotói szándékokat. A grafikus-festő egy korábban
közreadott katalógusában Max Ernst alaptételét idézi: "A festő
elveszett, amikor megtalálja magát." Ez a mindig új keresésére
indíttató elv fantasztikus hajtóerő: arra ösztökéli a művészt, hogy
hagyja el jól belakott alkotóterületeit, hogy elvesse jól bevált
metódusait, hogy ne engedjen az ismétlések csábításainak, hogy minden
újabb mű ismeretlen utak bejárására kényszerítse. Ezek a szívós és
bátor felfedező utak termékeny felismerésekkel, fontos és jelentős
művekkel kamatoznak - ezt igazolják Kéri Imre grafikus- és festőművész
feszültségekben villódzó grafikái és festőiségekben fürdő képei.
(Wehner Tibor)
Kéri Imre (Képfestő és rézkarcoló)
Balatonfüreden született 1945. április 13-án
1965 óta Budapesten él
1966-71 Tanulmányok a Képzőművészeti Egyetemen
Mesterei: Szentiványi Lajos, Ék Sándor, Rozanits Tibor, Barcsay Jenő, Rembrandt
és Hercules Seghers. Balatonfüreden: Krieg Ferenc és Bognár Zoltán
1969 Első utazása Hollandiába
1972 Bemutatkozó kiállítás Balatonfüreden
1973 Derkovits-ösztöndíj, Pincetárlat, 25 rézkarc
1974 Második utazása Hollandiába (Cobra , Hercules Seghers hatása)
1974 Önálló kiállítás Budapesten a Stúdió Galériában.
Emilio Vedova Mester látogatása.
Vác, közös kiállítás Sáros A. Miklóssal
1976 Önálló bemutató Decsi Ilonával Balatonfüreden
1976 Részvétel a Mentoni Biennálén Franciaországban
1978 Önálló kiállítás Velencében a Galéria il Traghettoban, Emilio Vedova szervezésében
Kassel, kiállítás Muzsnay Ákossal
1978 Dorottya utcai galéria (Decsi I., Püspöky I., Muzsnay, Kéri I.)
1979 Ny-Berlin, Decsi Ilonával, Galerie Fundus
Gronau-Epe csoportos kiállítás
1979 Három hónap Amsterdamban
(Munka az Anjelierstraati grafikai műhelyben)
1981 Kiállítás Balatonfüreden és Szófiában
Rendszeres szereplés a Várnai Grafikai Biennálén
1983 Vigadó Galéria (TV Galéria, Decsi Ilonával közös kiállítás)
1988 Hollandia (Castricum)
Belgiumi utazás Decsi Ilonával
1989 Balatonfüred, Bagolyvári Galéria
1990 Biella-Grafikai Biennale – Genova
Meghívás Fribourgba – Európai Grafika
Omaggio a Vedova – Budapest Árkád Galéria
(Emilio Vedova előadása a megnyitón)
1990 Miskolc – Salgótarján, önálló grafikai kiállítás
1991 Tihany (Holland - Magyar kiállítás) Hertogenbosch, Sofia
1993 Szegedi Nyári Tárlat Festészeti Díja
1995 Munkácsy-díj
1996 D-Staufen, Irország-Dublin (Grafikai kiállítás)
1998 Veszprém, Mestermű Galéria
Nemzetközi Művésztelep Ajka (Magyarpolány) EU-terv.
1999 Soroksár - Budapest, Galéria 13 (Decsi Ilonával közös kiállítás)
Alsóörs, Törökház
2000 D-Kiel, (Gallery Hof Akkerboom) Klaus-Dieter Müller meghívására.
2001 Paris, Galerie LeHalle, Budapest, Madách Színház - Tolnay Szalon, Decsi Ilonával
2002 Budapest, Csók Galéria
New York, Nemzetközi grafikai kiállítás
2003 Salzburg, Künstlerhaus (Gast atelier)
2003 50. Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlat Festészeti díja
2004 London, Kiállítás a Magyar Magic keretében
2004 Az 53. Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlat Nagydíja, Tornyai Plakett, Bécs kutatói díj
2005 25 mezzotintó a veneziai Casa del Tintoretto Centro di Documentazione
Galériájában.
Budapest, Csók Galéria, Kéri Imre és Barátai
2007 Rézkarcok és mezzotintók a Galerie Epreuve d’ Artiste–ben, Antwerpenben Decsi
Ilonával
2007 Részvétel Cremonában – Arte del Torchio /A rézkarcprés művészete kiállítás/
2008 Miskolc – XXIV. Miskolci Grafikai Triennálé, BAZ megye Önkormányzatának díja
Részvétel a XX. Debreceni Országos Nyári Tárlaton
Válogatás az elmúlt 40 év munkáiból, önálló kiállítás Balatonfüreden, a
Kisfaludy Galériában. Erre az alkalomra jelent meg egy 72 oldalas katalógus
Hubay Miklós, Wehner Tibor és Klaus Dieter Müller írásaival
Rézkarc és mezzotinto nyomatok az 55. Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlaton
2009 Balatonfüred, Német – Belga - Magyar kiállítás, Kisfaludy Galéria
Budapest, Országos Szabó Ervin könyvtár, „A rézkarc titkai” kiállítás