Akasztottak - Emlékkoncert Az 1956-os Forradalom Emlékére
Böröcz András installációja és Dés László zeneműve a Magyar Nemzeti Galériában.
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2016. 11. 04. mikortól: 19:00 meddig: 20:00 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Akasztottak - Böröcz András installációja és Dés László zeneműve
Emlékkoncert Az 1956-os Forradalom Emlékére
2016. november 4., 19:00–20:00
Magyar Nemzeti Galéria, Bp, Szent György tér 2.
"A darab ugyanúgy szól az életről, mint az erőszakos halálról, játékról és szenvedésről, ártatlanságról és gyilkolásról - a mindenkori áldozatokért." (Dés László)
A Magyar Nemzeti Galéria a nemzeti gyásznapon ezzel a különleges
eseménnyel tiszteleg az 1956-os forradalom és szabadságharc leverését
követő megtorlások áldozatainak emléke előtt. Böröcz András: Akasztottak
című, üreges platánfákból 1990-ben ütős hangszernek faragott
szoborcsoportján Dés László 1999-ben írt zenedarabja szólal meg egy
egyszeri performanszon, a Nemzeti Galéria kupolatermében.
Közreműködik:
Baksai Réka hegedű
Radics Ádám hegedű
Osztrosits Eszter brácsa
Zétényi Tamás cselló
Fábry Boglárka ütőhangszer
Janca Dániel ütőhangszer
Kiss Helga ütőhangszer
Varga Zoltán Mihály ütőhangszer
Leila Martial (F) ének
Dés András ütőhangszerek
A szobrot nem kell megfejteni, önmagáért beszél. Azonnal nagy hatással
volt rám, és különösen izgatott, hogy Böröcz András művei, nem "csak"
szobrok, hanem hangszerek is. Nem csak távolról csodálandó műtárgyak, de
megérinthetők, megszólaltathatók.
Egy képzőművészeti alkotás ihlette darabot írtam, egy képzőművészeti
alkotásra. Az első problémám tartalmi volt - akasztott szobrokat sem
ütök -, a megoldás a zene felől jött. Ha lefektetjük a szobrokat -
tizenhét hangból álló, hatalmas marimbát adnak ki. Ha fekszik hangszer,
ha felállítom, akasztott embert ábrázoló szobor. A tizenhét szobor
hangszert négy ütős nyolc kezére osztottam el: 4-4-4-5-ös elosztásban,
átfedésekkel. A "marimba" hangjai ismeretlenek voltak számomra, ezért a
szobrok hangjaiból mintát vettem, és felállítottam egy relatív
hangmagassági sorrendet. Néhány szobor, más-más helyen megütve különböző
magasságú hangot ad, így a tizenhét szobor összesen huszonöt hangon
szólal meg a darabban. Az ütős-szólamok megírásakor nemcsak a
hangmagasságot vettem figyelembe, hanem a kivájt fatestek egymástól
eltérő akusztikáját is: öblös, zengő, tompa, éles... A próbákon a sok
ütéstől a szobrok alatt egyre gyűltek a forgácsok, aggódva kérdeztem
Böröcztől: mi lesz? - "Ez így van jól - válaszolta -, a zene alakítja a
szobrokat."
A darabot egy tíztagú kamaraegyüttesre írtam, négy ütőhangszeresre, négy
vonósra - két hegedű, brácsa, cselló - és két női hangra. A két
énekhang ugyanúgy különbözik egymástól mint a nagy "marimba" nyers,
zörejszerű ősi rítusokat idéző hangja, a legérzékenyebb európai
hangszerektől, a vonósoktól. Juhász Miczura Mónika elementáris erővel
kiszakadó hangja és Lukin Zsuzsa érzékeny, visszafogott, tiszta
előadásmódja - így együtt a gyász. Ez a darab egyetlen improvizációs
"tétele", amelyben csak egy szerkezeti váz és hangok vannak megadva, de
elhangzásuk ideje és a hangok sorrendje esetleges - a két művész
improvizációja.
A darab ugyanúgy szól az életről, mint az erőszakos halálról, játékról
és szenvedésről, ártatlanságról és gyilkolásról - a mindenkori
áldozatokért.
(forrás: bmc)
Jegyek korlátozott számban kaphatók a múzeum jegypénztárában vagy a www.jegymester.hu oldalon.