Ország
Lili művészetében egyszerre fedezhetők fel a zsidó szimbólumok,
az Aranyváros képe és a keresztény misztika keresése. A Magyar
Nemzeti Galériában látható Ország Lili Árny a kövön című
kiállításhoz kapcsolódóan püspök és rabbi beszélget Ország
Lili művészetéről és az alkotások által felvetett kérdésekről.
Az
Asztali beszélgetések
sorozat
és a Magyar
Nemzeti Galéria közös
rendezvénye.
Árny a kövön – Ország Lili művészete
Budapest, Magyar Nemzeti Galéria
2016. december 16. - 2017. március 26.
A
kiállítás több mint háromszáz művel mutatja be Ország Lili művészetét,
és két különlegességgel is szolgál. Egyrészt – eddig még soha nem látott
módon – hazai és külföldi analógiákkal, Paul Delvaux, Giorgio de
Chirico, Vieira de Silva, Toyen, Kemény Zoltán, Bálint Endre és Vajda
Lajos műveivel párhuzamban szemlélteti a művész látásmódjának
alakulását. Másrészt Ország Lili elképzelésének megfelelően felépítjük a
Labirintust, s bemutatjuk a teljes, ötvendarabos
labirintus-sorozatot, mely eddig csupán egyszer volt látható, 1979-ben,
Ország Lili emlékkiállításán.
„A falak bennem vannak” – mondta Ország
Lili, s egész munkásságában egy szerzetes türelmével és
megszállottságával örökítette meg belső világának minduntalan előtűnő
falait.
Bár 1944 tavaszán a
koncentrációs táborba tartó szerelvényről megmenekült, a félelem és
szorongás addigra már örökre beleivódott a tudatába. A Képzőművészeti
Főiskola elvégzése után ösztönösen kereste a „saját ügyét”, s rá is
talált a falakra, mint témára. A magyar festészetben szinte példa
nélkül, a klasszikus szürrealizmus hangján szólaltak meg vallomásai.
Ország Lili a magyar szürrealizmus történetének legkiemelkedőbb műveit
alkotta meg az 1950-es évek közepén.
Bár
a nyugati klasszikusok hatottak rá, látásmódjának egyéni színezete
tőlük megkülönbözteti őt. Lelkének legmélyebb pokoljárása után
törvényszerű, hogy a feloldást a transzcendens irányában kereste.
Utazásai során kolostorokban találkozott a szláv ikonok csodájával;
következő, ún. ikonos korszakában már szakrális szimbólumokat festett.
Majd
1960 táján kezdett városalaprajzokat alkotni, olyan városokét, melyek
régóta benne éltek, olyan városokét, melyekben valaha benne élt. Ebben a
korszakában már egyértelműen kialakult senki máshoz nem hasonlítható
egyéni kifejezésmódja. Ez a festészet nem nosztalgia a történelmi múlt
iránt, hanem érzékelése a folytonosságnak, az emberi lét szakadatlan
egymásra épülésének.
1966–1969 közt
teremtette meg aztán ún. írásos korszakát, melynek jellemzője a szürke,
barna színvilág, a faldarabokon ókori világok feljegyzéseivel, rejtélyes
héber betűkkel, írásjelekkel.
Utolsó
periódusában nyomtatott áramkörök labirintusa jelenik meg a falakon.
„Ez a labirintussorozat, amit festek, az én labirintusom. Ezen végig
kell mennem, s úgy megyek végig, hogy megfestem. Borzalmas kín, de itt
nem lehet megalkudni. Ezt be kell járni.” Ország Lili haláláig festette a
sorozatot, míg utolsó, fekete képével szinte rázárult a labirintus
kapuja.
Az Asztali beszélgetések... sorozat közelgő rendezvényei:
Személyes utak | Keserű Katalin és Kodácsy-Simon Eszter beszélgetése
Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/1957459974481593/
Zsidó-keresztény párbeszéd ORSZÁG LILI művészetéről
Beszélgetőtársak: FABINY Tamás evangélikus püspök és FINÁLI Gábor rabbi
Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, (a Múzeum+ keretében)
Facebook esemény: https://www.facebook.com/asztalibeszelgetesek/events/
Beszélgetés a művészetről | FÖLDÉNYI F. László és KLIMÓ Károly disputája
Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum + élő internetes közvetítés
Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/187165785061930/