Utat nyitni a szabadsághoz – Ferenczy Béni művészete
Kiállítás a szentendrei Ferenczy Múzeumban.
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2018. március 23., 16:50
meddig: 2018. június 14., 08:50 |
Helyszín: | Szentendre |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Utat nyitni a szabadsághoz – Ferenczy Béni művészete
Szentendre, Ferenczy Múzeum
2018. 03. 23 – 06. 24.
A legendás Ferenczy-művészcsalád szobrász tagja, Ferenczy Béni (1890–1967) nemcsak művészetével, hanem a saját értékrendjéhez hű, belső harmóniát sugárzó személyiségével vált a huszadik századi magyar képzőművészet emblematikus képviselőjévé és kortársai példaképévé. A nagybányai idilli gyermek- és ifjúkort követően, majd 1919 után, az emigráció éveiben számos európai fővárosban – Bécsben, Berlinben, Moszkvában – élt rövidebb-hosszabb ideig. Megismerkedett az avantgárd törekvésekkel, elsősorban a kubizmus hatott rá, de mindig a szobrászat klasszikus hagyományait tekintette mércének. A több történelmi korszakot átívelő pályafutása során, mindvégig a művészet volt számára az, ami a valósághoz kötötte, és az alkotás nemcsak létformát, hanem a szabadságot is jelentette számára. A sokrétű életmű legfontosabb alkotói periódusait és formaproblémáit kiemelő kiállításon – elsősorban a Ferenczy Múzeumi Centrumban őrzött hagyatéki anyagából válogatva – szobrai mellett különleges szépségű grafikái és érmei is láthatóak.
kurátor: Bodonyi Emőke
Ferenczy Béni
szobrász
1907-1910: Nagybánya; 1908-1909: Firenze; 1910: München; 1912-1913:
Párizs, mesterei: Réti István, Balthasar Schmidt, Émile-Antoine
Bourdelle, Alexander Archipenko. 1919 után két évtizedig külföldön,
többnyire Bécsben élt, 1932-1935 között Moszkvában. 1938-ban
hazatelepült. 1945-ben – Budapest ostromakor – műterme kiégett, és
számos munkája elpusztult. 1945-1950 között főiskolai tanár.
1947-1948-ban svájci és olaszországi tanulmányutat tett. Az 50-es
években könyvillusztrálásból tartotta fenn magát. 1956 novemberében
szélütés érte, elvesztette beszélőképességét és jobb oldala megbénult.
Ettől kezdve haláláig bal kézzel dolgozott.
1948, 1965: Kossuth-díj, 1956: érdemes művész, 1958: kiváló művész.
~ korai szecessziós és kubista művek után szobrászatunkban az egyik
legkövetkezetesebb képviselője lett a francia Maillol és Despieau
nevével fémjelzett mediterrán ihletésű klasszicizmusnak. Elsősorban
kisplasztikus és érmész, de szívesen rajzolt, és rendszeresen készített
akvarelleket is. Az 1945-1956 közti évtizedben a rossz társadalmi
körülmények ellenére töretlenül járta maga választotta útját, s azon
kevesek közé tartozott, akik egy pillanatra sem engedtek a
kultúrpolitika kínálta csábításoknak. Ennek az időszaknak az egyik fő
műve a Játszó fiúk (1947), melynek kétalakos kompozícióját majd
két évtizedig érlelte magában a szobrász, s alakulását rajzok,
kisplasztikák és érmek során egészen édesapja, Ferenczy Károly Kődobálók (1890) c. képéig követhetjük visszafelé. Az eredetileg a milánói Ambrosiana udvarába szánt életnagyságú Petőfi
(1948-49) szobrot csak jóval később, 1960-ban állították fel Gyulán, s
további évtized után kerülhetett csak el egyik példánya végül mégis
Milánóba. A Petőfivel ~ iskolát teremtett: a hatvanas években
megújuló hazai köztéri szobrászat számára példa lett ez a fajta,
sallangoktól és közhelyektől mentes életszerű felfogás (Varga Imre: Radnóti, 1969; Vilt Tibor: Madách, 1973). Számos érett kisplasztika – mint például a Zenélő puttók (1953) sorozat – mellett ezeknek az éveknek kiemelkedő értékű darabjai a művészbarátokról – Ferencsik Jánosról (1952), Pilinszky Jánosról (1954), Németh Lászlóról (1955) és Juhász Ferencről – készített portrék. Egyházi megrendelésre készült kompozíciói – mint pl. Lisieux-i Kis Teréz (Lipótvárosi bazilika, 1949) és Krisztus megkeresztelése
(Belvárosi plébániatemplom, 1955) – máig is a műfaj kiemelkedő
reprezentánsai. Az 1945-öt követő évtizedben tovább bővült ~ érmeinek a
reneszánsz hagyományait és szellemét élesztő sorozata, mellyel hosszú
időre határozta meg a műfaj egészének is a további hazai útját. Az
ezekben az években készült számos darab közül is kiemelkedik a Leonardo (1952), a Fischer von Erlach (1954) vagy a nagy magyar írók emlékére mintázott érmek sora: Kölcsey (1952), Arany János (1952), Virág Benedek (1952), Bessenyei (1952), Berzsenyi
(1953). 1956. november 1-jén ~ is egyik kezdeményezője volt annak a
tervnek, hogy a Vérmezőn emlékművet emeljenek a forradalom hőseinek.
Életének utolsó évtizedében – legyőzve a rátört betegséget – a bal
kézzel mintázott néhány rebbenékeny érzékenységű kisplasztika (Aranykor, 1959)
mellett inkább vázlatrajzok és impresszionisztikusan friss és eleven
akvarellek – többnyire virágcsendéletek – kerültek ki műterméből.
Állandó kiállítása a szentendrei Ferenczy Múzeumban látogatható.
életrajzi forrás: artportal.hu