Töredékek a sokkról - Balassa Péterre emlékeznek
—
Felvéve:
hír
A Nyitott Műhely programja
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2013. 06. 28. mikortól: 19:00 meddig: 20:55 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Június 28. péntek 19.00 EMLÉKEZÉS
TÖREDÉKEK A SOKRÓL
BALASSA PÉTERRE EMLÉKEZÜNK
- felkért hozzászólók: Bán Zsófia, Czeglédi András, Gelencsér Gábor, Halász Péter, Mártonffy Marcell, Nagy Gabriella, Schein Gábor, a beszélgetés moderátora: Gács Anna -
Ezen a napon, halálának tizedik évfordulóján szeretettel hívjuk a Nyitott Műhelybe Balassa Péter pályatársait, barátait és tanítványait beszélgetésre, közös együttlétre. A beszélgetés kiindulópontja három részlet lesz Balassa Péter írásaiból. Az est felkért hozzászólói e részletek alapján mondják el, mit jelent ma számukra
Balassa Péter életműve, hogyan látják szerepét, helyét, vitára kínált
megállapításait. Szeretnénk, ha a hozzászólásokból és reflexiókból
közös, mindenkit bevonó beszélgetés alakulna ki. Felkért hozzászólók: Bán Zsófia, Czeglédi András, Gelencsér Gábor, Halász Péter, Mártonffy Marcell, Nagy Gabriella, Schein Gábor. A beszélgetés moderátora: Gács Anna.
A kiválasztott szövegrészletek:
„Képzéscentrikus egyetem és a kiválasztódás szociális
lehetővé tétele (nem pedig az állami ellenkiválasztódás) mélyen
összefügg. Az európai kultúra elsajátítása és a szociális dimenzió
végiggondolása összefügg. Hogyan lehetünk sokféle értelemben
kultúráltak, ha nem vagyunk európai értelemben baloldaliak is? Ezt tágan
értem, humanitás és szociális lelkiismeret összefüggésében, nem pedig
kisajátító és a baloldali tradíciót elpusztító ideológiákhoz kötve.
Szeretném megjegyezni, hogy Immanuel Kant kelet-poroszországi
nyergesmester fia volt, Martin Heidegger pedig egy schwartzwaldi
parasztemberé. A szociális lelkiismeret fontosságához tartozik az a
kritérium is, hogy csak a hetvenes években pozíciókat szerzett amerikai
típusú, kvantitatív szcientizmus gondolhatja komolyan, hogy volna
oktatás nevelés nélkül, hogy a képzés határolt mennyiségű tananyag
betanulását és alkalmazását jelenti. Figyelemre méltó, hogy a hetvenes
évekbeli posztsztalinista liberalizálással polgárjogot nyert
>>tudományosság<< (melynek persze a másik oldalon ára volt a
73-ban kiűzött lukácsista ideológusok, valódi filozófusok elleni
hajsza, az egyetem dezideologizálása, ami önmagában is abszurdum) nem
kérdez rá az egészre, ideológiailag eléggé szelíden közömbös (ez per
deifnitionem bölcsészellenes magatartás!), tehát kölcsönös
könnyedséggel tudott elvtelen kompromisszumot kötni a vármegyei és az
államszocialista lobbikkal , noha tartalmilag kizárják egymást.” A bölcsészkar mint vármegye és mint gyár
(Az ELTE Hallgatói Önkormányzati Tanács Napján elmondott beszéd
szerkesztett szövege 1988 novemberéből). In: Hiába:valóság, 1989. A
teljes szöveg itt olvasható: http://www.scribd.com/doc/147761411/Balassa-Peter-Abolcseszkar-mint-varmegye-es-mint-gyar
„Thomas Mann szellemi helyzete a szellem helyzetével
szemközt jóval tragikusabb a Bulgakovénál, akkor is, ha Moszkva valóban
jobban emlékeztet az effektív pokolra, mint akár München. Mann
alapkérdése ugyanis megoldhatatlan. Regényének tragikuma e
megoldhatatlanság végigvitelében áll: hogyan szerethetjük azt, amit
gyűlölnünk kell? Nagysága tehát éppen abban rejlik, hogy saját regényét
is odaveti a németség teljes összeomlásának, a Zusammenbruchnak, és ezen
nem változtat a protestáns kegyelemtant visszahangzó reménye sem. Műve
azonos annak állapotával, ami a tárgya, ezért nagyszerű bukásnak lehet
nevezni. Bulgakov szellemi helyzete összehasonlíthatatlanul
reményteljesebb, noha mindennapi értelemben tökéletesen elviselhetetlen.
Ezt tükrözi kegyelemfelfogása is, amely nem a reményen túli remény
emblémája, hanem a valóságba visszaírt transzcendencia kézzelfogható
lehetősége. Woland elégtétel-hadjárata a világ végső kerekségébe vetett
bizalomról, a húsvétról tanúskodik – még mindig.” Két huszadik századi ördögregény. In: Majdnem és talán (T-Twins, Bp., 1995.) A teljes szöveg itt olvasható: http://www.scribd.com/doc/147762189/Balassa-Peter-Kethuszadik-szazadi-ordogregeny
„Azért vagyok pesszimista, mert nem látom a szabadság és a
demokrácia, illetőleg a szellemi tekintély és a tekintélyelvűség közötti
halvány egyensúly, finom átmenet világát. Nincsen strukturált
társadalom, amelyben a nevelésnek dinamikus helye van, amelyben
természetesen elfogadott dolog, hogy valaki valakit bemutat – ez önmaga,
és neki is bemutatnak valakit, ez pedig a másik, a fiatal ember. A
kettő között létrejön az, amit a pedagógia Erószának nevezek, amit egy
kultúra annak nevezett évezredeken keresztül. A pedagógia Erósza
szeretetviszony. A szeretetviszony még csak valami pozitívat sem jelent,
nem feltétlenül azt jelenti, hogy szeretem a másikat, hanem hogy
szükségem van rá. Ez valamiféle ráhangoltság. Ráhangoltság arra, hogy
létrejöjjön a kultúra egyfajta folytathatósága. A folytathatóság egész
egyszerűen azt jelenti számomra, hogy a tradíció végbemenjen. A tradíció
mint folytathatóság, folytatás. Annak az igénye, hogy az értelmezés, a
folytathatóság márpedig szükséges. Azt igényli, hogy belelássunk abba,
mi mit jelent.”
Hagyományról és humorról (Töredék). Balassa Péterrel Csontos Erika beszélgetett. In: Jelenkor 2003/12. A teljes szöveg itt olvasható: http://jelenkor.net/main.php?disp=disp&ID=212
Balassa Péter 1947. június 3-án született Budapesten, 2003. június 30-án, életének 57. évében hunyt el. Esztéta, irodalomkritikus, habilitált egyetemi tanár (ELTE Esztétika Tanszék). Tizenegy könyve jelent meg: két monográfia (Flaubert: Érzelmek iskolája című regényéről 1982-ben, angolul 1999-ben, ill. Nádas Péterről, 1997-ben), hét tanulmány- és esszékötet (A színeváltozás, 1982; Észjárások és formák, 1985, 1990, 1999; A látvány és a szavak, 1987; A másik színház, 1989; Majdnem és talán, 1995; A bolgár kalauz, 1996; Koldustorta, 1998), két publicisztikai kötet (Hiába: valóság, 1989; Szabadban, 1993) és egy naplóesszé (Halálnapló, 1993). Tanulmányai, esszéi, cikkei a mai és a régebbi magyar és európai próza, epika, a színház, a film, illetve az esztétika témaköreiben több, mint harminc éve rendszeresen jelennek meg magyar irodalmi folyóiratokban. Két tucat publikációja látott napvilágot német, francia, angol, orosz, lengyel, szerb és román nyelven. Előadásokat tartott a hazai tudományos konferenciák mellett a párizsi, a leuveni, a pozsonyi, a kolozsvári és az újvidéki egyetemeken. Részt vett a Vigília (1989–1991), az Újhold-Évkönyv (1986–1991) és a Jelenkor (1988–1997) szerkesztésében, 1993-tól egyik szerkesztője a Pannonhalmi Szemlének.
Több irodalmi-szakmai díj és elismerés között a József Attila-díj (1989), a Déry Tibor-jutalom (1993) és a Kosztolányi Dezső-díj (1995), valamint a Pro Literatura Díj (1999) kitüntetettje. 1998-tól Széchenyi Professzori Ösztöndíjban részesült.
A Digitális Irodalmi Akadémia Nádas Péter-szakértője volt 1999-től.
Több irodalmi-szakmai díj és elismerés között a József Attila-díj (1989), a Déry Tibor-jutalom (1993) és a Kosztolányi Dezső-díj (1995), valamint a Pro Literatura Díj (1999) kitüntetettje. 1998-tól Széchenyi Professzori Ösztöndíjban részesült.
A Digitális Irodalmi Akadémia Nádas Péter-szakértője volt 1999-től.
A belépés ingyenes, az esten adományokkal támogathatják/támogathatjátok a Nyitott Műhely fennmaradását, munkáját.