- Info
Schmal Károly kiállítása
Schmal Károly képzőművész kiállítása a Budapest Galériában
Esemény megnevezése: |
|
Időpont: |
2015. március 12., 17:00
meddig:
2015. április 12., 18:00
|
Helyszín: |
Budapest
|
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal
iCal
|
Schmal Károly képzőművész kiállítása
Budapest Galéria, 1036 Budapest, Lajos utca 158.
2015. március 12 – április 12.
A kiállítást megnyitja 2015. március 12-én, csütörtökön 17 órakor Andrási Gábor művészettörténész
A kiállítás megtekinthető hétfő kivételével 10–18 óráig.
„Schmal Károly “papírmunkái” az elemi egyszerűség jegyeit
mutatják. Ez a felhasznált anyagokra és eszközökre éppúgy érvényes, mint
a rajz és festés eredményére, a képekre.
Alig néhány szén, kréta, vagy tempera hordozta szín látható a kék, fehér
vagy barna felületeken. A négyzetes kivágattól közrefogva pedig
alapformák: háromszögek, átlók, egymást metsző egyenesek, a látszólagos
teret megjelenítő többszörösen tört vonalak és örvénylő görbületek. A
képek címei, a festői szándék – és a felveendő nézőpont – foglalatai
viszont egy másik valóságmetszetből keltezettek: Sík és tér, Egy és sok,
Rész-lett, Eltérés, Minden megvan. Szó és kép kölcsönösen
ellenpontozzák, egyszersmind értelmezik is egymást. Feszültséggel
telített erőterük kirajzolja alkotójuk szellemi alapállását: kutatása
irányát, kérdései élét, küzdelmei körét. Műveiből a színes és
szélesvásznú lehetőségekről való lemondás gesztusa éppúgy kiviláglik,
mint a keletkezésre irányuló kérdezés, az anyagok alkotóelemeire és
kibontakozásuk elveire irányuló feltárómunka, az átláthatóságra, a
transzparenciára irányuló törekvés. Az “elhagyás művészete”, a rajz
eleve kínál ezirányú eshetőségeket. Schmal képei azonban nem a figurális
ábrázolás köréből kerülnek ki, nem tárgyi alakzatok felületi formáinak,
téri viszonylatainak, fényerőinek és színhatásainak megmutatására
irányulnak. Sokkal inkább a képzés, a képalkotás kezdeti gesztusait
mutatják: a rovás, a vonás, a vésés, a foltejtés – a jelalakítás és az
anyagokkal kezdeményezett érintkezés és kapcsolatteremtés eredményeit.”
(Tillman József, 1993)
„Ő, aki festészetet tanult, a rajz esszencialitásáig redukálja
képi világát, hogy semmi ne zavarja a lényegre való koncentrálásban.
Mindig a disegno birodalmában marad, a rajz által teremti meg képeinek
csodálatosan finom elvontságát, nála a festőiség a rajzból nő ki,
ecsetnyomai pászmákká vastagodó ceruzavonások. Képi világa tökéletesen
szabad, kötetlen és öntörvényű, mégis szigorú és erőteljes, valami rend
sejlik át a rendezetlenségen. Ezt a kettősséget Schmal egyrészt a
rendkívül finom rajzi térjátékkal, másrészt a képhordozó anyag képpé
tételével éri el: úgy gyűri a papírt, vagy hajlítja a fémet, ahogyan a
festők magát az imaginárius képsíkot, a gyűrődés belép a kép terébe, a
kép, a rajz pedig a gyűrődés keltette térhatást játssza tovább. Ami a
furcsa az, hogy ez a módszer vezethetne az abszolút viszonylagosság, a
minden mindegy posztulálásához is, mégsem ez történik, ellenkezőleg, a
kép egységgé áll össze, a dolgok elrendeződnek, miközben felfedik belső
bonyolultságukat és ellentmondásosságukat.”
(Sulyok Miklós, 1999)
„Schmal Károly azon kevesek közé tartozik, akik valamiképpen “úgy
maradtak” az elmúlt húsz-huszonöt évben: sem tematikája, sem
gondolkodásmódja nem változott alapvetően. Rajzzal és vegyszerekkel
“kihűtött”, objektivizált fényképei mindig is erős metafizikai
determináció érvényében és kötésében készültek, s mindig is a
fény-árnyék dualitásával foglalkoztak kimérten, szárazon, valami
furcsán-lelkes fatalizmus elszegényített monokróm vagy alig színezett
(munka)ruhájában. Képeinek árnyékot vető geometriai elemei éppúgy
merednek vagy hevernek a kopárságában is gazdagon értelmezhető,
valóságos téri-táji képzeteket keltő-befogadó síkon, mint Pilinszky alvó
szegei a jéghideg homokon, ám a lírai homályt Schmal mértanias
utalásokkal foszlatja szét. Pontosabban: részint a hatvanas-hetvenes
évek konceptuális fotógyakorlatára emlékeztető geometrizáló fegyelemmel,
részint a klasszikus avantgárd (leegyszerűsítve) konstruktivistáinak
műveire emlékeztető formarenddel mintegy konkretizálja-fókuszálja a
fény-árnyék mozdulatlanná állandósított kettősségét. A konceptuális
gondolkodásmód hatására utal a szerialitás is, melynek eredményeképpen
viszont megmutatkozik a mozgás változást kikényszerítő ereje iránti
érdeklődés; a “vizsgálat” azonban mindig a mozdulatlanság
monstranciaszerű felmutatásával ér véget.”
(Hajdu István, Magyar Narancs, 2002, május 16.)
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
|
-
november
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
| | | | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |
|