Konok Tamás: Mikroludiumok II.
2012. 03. 13 - 2012. 04. 15.
Evangélikus Országos Múzeum
1052 Budapest, Deák tér 4.
Az Evangélikus Országos Múzeum szeretettel meghívja
Önt és barátait
2012. március 13. 17 órára
KONOK TAMÁS
Kossuth-díjas festőművész
kiállításának megnyitójára.
A tárlatot megnyitja
Keserű Katalin
művészettörténész
Bartók hegedű-duóiból
Bozzai Balázs és Ittzés Tamás játszik.
A megnyitó alkalmával bemutatjuk a Pauker Collection kiadásában megjelenő
Mikroludiumok II. c. kötetet.
A kiállítás megtekinthető
2012. április 15-ig
KONOK TAMÁS (Budapest, 1930. január 9.)
Kossuth-díjas magyar festő- és szobrászművész. A magyar festészetben és
relief épületszobrokban a geometrikus absztrakció markáns képviselője,
aki gyakran megküzd a művészet értelmének témájával, ugyanekkor
színezett, vékony vonalakból építkező alkotásai lírai oldottságot
jeleznek.
Életpályája
Felsőfokú tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán végezte, mestere
Bernáth Aurél volt. Pályájának kezdetén figrális stílusban alkotott.
1958-ban párizsi ösztöndíjának idején próbálta összegyeztetni a
természetelvű és az absztrakt stílust. 1959-60-ban újra kijutott
Párizsba, s ettől kezdve főleg vonalra építő monotípiákat készített,
melyek szerkezete a kollázsokéhoz hasonlatos.
Az 1970-es évektől kezdve az ő művészete elszakadni látszott a
magyarországi konstruktivista hagyományoktól (Kassák Lajos, Moholy-Nagy
László, s neo-konstruktivista utódaik, Victor Vasarely, Bak Imre, Fajó
János, Nádler István). Valamennyien a geometrikus alakzatokból
építkeztek, de mindannyian megtalálták a maguk egyéni útját más
stílusirányokkal találkozva. "A geometrikus absztrakt művészet az elmúlt
évtizedekben valahogy mindig meg tudott újulni, vagy mássá tudott
válni, gondoljunk csak a svájci konkrétokra, vagy a párizsi Cercle et
Carré-ra, aztán az amerikai hard edge-re és minimal artra. Manapság
pedig sokat beszélnek az új geometriáról, az op-art visszatéréséről. A
konstruktív vonal egyfajta állandóságot jelent a művészetben." – vallja
Konok Tamás.
A keleti kalligráfia is bűvkörébe vonta Konok Tamást éppen úgy mint
Korniss Dezsőt vagy az amerikai absztrakt expresszionistákat, így vall
erről a művész: "Párizsban a Gare du Nord mellett van egy indiai negyed,
ahol az összes kioszkban szanszkrit és keleti újságokat árulnak.
Gyönyörű egy ilyen keleti újság főcíme. Ez a keleti írásrendszer az
emberi kommunikáció médiuma, olyan, akár a vonal, amivel minden
kifejezhető. A betűket felnagyítva kivágtam és felragasztottam,
melyekből adódott egyrészt egy bizonyos szeriális struktúra, melyben az
írás «lelke» továbbra is jelen maradt. Másrészt kialakult egy egyéni
kódrendszer, ami elvontabb, szellemibb tartalmakat közvetít." Jelzi,
erre utal egyik kiállításának címe is: Sine loco et anno, magyarul: Hely
és idő nélkül. Ezt a címet éppen az a retrospektív kiállítása viseli,
amelyet 2006. április 13-ától 2006. májusig tartottak nyitva az Ernst
Múzeumban, Budapesten.
Egyéni és csoportos kiállításokon mind hazai, mind nemzetközi
vonatkozásban újra és újra megmérettette művészetét, művei elismerésben
részesültek. Egyéni kiállításait gyakran feleségével, Hetey Katalinnal
rendezték.
Egyéni kiállítások (válogatás)
1960 Galerie Lambert, Párizs
1960 Club Azziza Othmana, Tunisz
1962 P. H. Gallery, Washington
1962 Gallery Kastellane, New York
1962 Galerie du Haut Pavé, Párizs
1962 Gallery Silvan Simone, Los Angeles
1963 Galerie du Haut Pavé, Párizs
1963 Gallery Silvan Simone, Los Angeles
1964 Haus der Begegung, Hamburg
1964 Stedelijk M., Schiedam-Rotterdam
1964 Galerie Loubin, Angouléme
1965 Galerie Boisserée, Köln
1965 G. Trapez, Krefeld
1967 Galerie Laubli, Zürich
1968 Kunstlichting, Rotterdam
1968 Centre Culturel, Hoogeveen
1969 Fondation Bevilacqua la Masa, Venice
1969 Art Museum, Austin (USA)
1971 Stedelijk M., Schiedam-Rotterdam
1972 Galerie Schlégl, Zürich
1974 Galerie Art, Basel
1976 Galerie Schlégl, Zürich
1977 G. Nouvelles Images, Hága
1977 Stedelijk M., Schiedam-Rotterdam
1977 Galerie Cour St. Pierre, Genéve
1977 G. Numaga, Auvernier • Art '77, Basel
1978 Galerie Philippe Fregnac, Párizs
1978 Galerie von Braunbehrens, München
1978 Galerie Münsterberg, Basel
1979 Musée des Beaux Arts, La Chaux de Fonds
1979 Galerie Schlégl, Zürich
1980 Galerie Koppelmann, Leverkusen
1980 Galerie Hilger Schmeer, Duisburg
1980 Xántus János Múzeum, Győr
1981 Szépművészeti Múzeum, Budapest
1981 Galerie von Braunbehrens, München
1983 Galerie Schlegel, Zürich
1984 Galerie Perrig, Basel
1984 Tihanyi Múzeum, Tihany
1984 Műhely Galéria, Szentendre
1984 Városi Galéria, Sárospatak
1985 Galerie Boisserée, Köln
1985 Galerie E, Montreux
1985 Herman Ottó Múzeum, Miskolc
1985 G. Konstruktiv Tendens, Stockholm
1986 Galerie Schlegl, Zürich
1986 Arte Feira 86, Bologna
1988 Galerie Schlegl, Zürich
1989 G. Konstrukiv Tendens, Stockholm
1990 G. Graf, Schelble, Basel
1990 Xántus János Múzeum, Győr
1991 Nemes Endre Múzeum, Pécs
1991 Kecskeméti Képtár, Kecskemét
1991 Vasarely Múzeum, Budapest
1991 Galerie Franka Berndt, Párizs
1995 Szombathelyi Képtár, Szombathely
1995 Ludwig Múzeum, Budapest
1995 Francia Intézet, Budapest
1998 Galerie Pro Arta, Zürich
1998 Rátz Stúdió Galéria, Budapest
1998 Galerie Vekava, Párizs
1998 Városi Művészeti Múzeum, Győr
1999 Művészetek Háza, Pécs
2000 VAM-Design Galéria, Budapest
2002 Virág Judit Galéria és Aukciósház (volt Mű-Terem Galéria), Budapest
2006 Ernst Múzeum, Budapest
2009 Fővárosi Képtár (Kiscelli Múzeum), Budapest
2010 Aulich Art Galéria, Budapest
2010 Klauzál Könyvesbolt és Kortárs Galéria, Budapest
2010 Kortárs Művészeti Múzeum, Dunaszerdahely