Kokas Ignác emléktáblájának avatása
A Magyar Festészet Napja keretében
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2011. 10. 14. mikortól: 14:00 meddig: 15:00 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Koszorúzások – Kokas Ignác emléktáblájának avatása
Kelenhegyi úti művészház /Bp., Kelenhegyi u. 11./
Avatóbeszédet mond:
Bereczky Loránd művészettörténész
Kokas Ignác
(Vál, 1926. március 4.–Budapest, 2009. november 11.)
1952: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Kmetty János és Bernáth
Aurél. A Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének és a Magyar
Művészeti Akadémia tagja. 1956, 1966: Munkácsy-díj; 1964: Egry-díj;
1965: Szegedi Nyári Tárlat díja; 1968: Egri Akvarell Biennálé nagydíja;
1971: érdemes művész; 1977: Salgótarjáni Tavaszi Tárlat nagydíja; 1978:
kiváló művész; Debreceni Nyári Tárlat nagydíja; 1983: Kossuth-díj; 1997:
MAOE alkotói díj. 1973-1983 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola
tanára. 1992-től a Magyar Művészeti Akadémia tagja. 1952-től állít ki.
Budapesten él és dolgozik. A 60-as évek újító, avantgárd művészei közé
sorolják, bár magát nem tartja avantgárdnak. Jellemző rá a 60-as évek
végének művészi-festői közlési vágya. Képei sajátos hangvételű,
erőteljes, expresszív alkotások. A "rongyos festők" közé tartozik,
szemben a "kockafestőkkel", ami azt jelenti, hogy festői foltokból
építkezik, műveit nem konstruktivista szabályszerűség határozza meg.
Munkássága a 60-as és 70-es években volt a legerőteljesebb, de egyéni,
egyedi művészete ma is meghatározó. Fontos szerepet vállalt a művészeti
közéletben is. Vidéken nőtt fel, magánúton végezte el a négy polgárit.
Fiatalon verseket írt, érdekelte a környező világ. Eredetileg
asztalosnak készült. 1947-ben került fel Budapestre, és bekerült a Dési
Huber Népi Kollégiumba. Itt sok szellemi társra talált, köztük Nagy
Lászlóra. Egykori rajztanára hívta fel a figyelmét a főiskolára. A
felvételire szinte előképzettség nélkül ment. A főiskolán először Kmetty
János, majd Bernáth Aurél tanítványa lett. 1952-ben festett
diplomamunkája, Az asztalos nagy feltűnést keltett, és azonnali
sikert aratott. A művet a Magyar Nemzeti Galéria vásárolta meg. Mivel
magát a festészetet mindig is élvezte, akkoriban sokat dolgozott a
szabadban, még akvarellezett is. Később kollektív műterembe került. Itt
festette 1956-ban a szintén híres Bányász című képét. Az 50-es
évek végén és a 60-as évek elején végzős Derkovits-ösztöndíjasként
murális megbízásokat is kapott. Így készülhetett el az oroszlányi, majd a székesfehérvári sgraffito,
ami nagy kihívást jelentett az addig vászonra festő, formai és
színezési korlátozás nélkül dolgozó, "rongyos" képekhez szokott
művésznek. A győri fali mozaikra kapott megbízását azonban, bár két évig
dolgozott rajta, végül visszaadta. Munkásságát, művészi kiteljesedését
végigkísérte az állandó kétkedés. Sokáig kereste a helyét, és bár a
főiskola elvégzésétől kezdve sikeres volt, elismerték, díjakat és
ösztöndíjakat kapott, mégis úgy érezte, nem tud kiteljesedni. Változás a
60-as évek közepén követke-zett be, amikor elkezdte festeni ún. "zöld"
képeit. Ez a korszak mintegy három évig tartott, 1965 és 1968 között.
Szakmai vagy közönségsikert nemigen jelentett, de egyéniségét
megérlelte, kiteljesítette. Úgy érezte, megtalálta a helyét. Életének,
alkotó munkásságának talán legfontosabb szakasza kezdődött 1969-ben az
ún. "Ginza-korszak"-kal. Ginzapuszta elhagyatott uradalom volt Alcsút
mellett, ahol ettől kezdve minden évben eltöltött néhány hónapot.
Sajátos, a figuralitás és nonfigurativitás határán mozgó erőteljes
kompozíciójú és koloritú képei itt születtek. 1969-ben rendezték egyik
legsikeresebb kiállítását is, amely végre elismerést hozott korábbi
"zöld" képeinek. Festészete teljesen egyéni utakat követ. Lelkületére,
művészi énjére Csontváry volt a legnagyobb hatással. A megformált,
megfestett alak önálló életre kelése, a test-lélek-környezet harmonikus
megformálása volt mindig is a vágya. Nemzetközi, országhatárokon túl is
ható, egyetemes festészetet akart létrehozni. Szereplései a Velencei
Biennálékon sikeresek voltak. Napjaink divatos trendjei kissé
kiszorították, de művészetének a mai változó világban is fontos szerepe,
helye van.
Mesterei: Kmetty János, Bernáth Aurél.
Életrajzi forrás:
artportal.hu
artportal.hu