Könyvbemutató I Szvetlana Alekszijevics: Csernobili ima
A Csernobili ima című könyvről, Csernobilról és az atomenergiáról szóló beszélgetésben részt vesz Kaderják Péter, a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont vezetője, Perger András, a Greenpeace energiakampányosa és M. Nagy Miklós, a kötet szerkesztője. A beszélgetést vezeti: M. Nagy Miklós.
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2016. 04. 26. mikortól: 17:30 meddig: 18:30 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Könyvbemutató
Szvetlana Alekszijevics: Csernobili ima
2016. április 26. 17:30
Csernobil nemcsak katasztrófa volt, hanem
figyelmeztetés is, és Alekszijevics szerint minden nemzedéknek olvasnia
kell a jövőnek hagyott jelekből. A Nobel-díjas fehérorosz írónő két
évtizedet szánt a téma feldolgozására. Beszélt olyan emberekkel, akiket
rögtön a katasztrófa után a helyszínre rendeltek, és a legveszélyesebb
munkákat végeztették velük. Beszélt az özvegyekkel, akiknek csak a
kitüntetések és az oklevelek maradtak, megismerjük az áldozatokat, a
felelősöket és a szovjet virtusba belerokkant vakmerő önkénteseket.
A Csernobili ima című könyvről, Csernobilról és az atomenergiáról szóló
beszélgetésben részt vesz Kaderják Péter, a Regionális Energiagazdasági
Kutatóközpont vezetője, Perger András, a Greenpeace energiakampányosa
és M. Nagy Miklós, a kötet szerkesztője. A beszélgetést vezeti: M. Nagy
Miklós.
Szvetlana Alekszijevics: Csernobili ima
1986. április 26-án kezdődött Csernobilban minden idők legnagyobb atomerőmű-katasztrófája. Az akkori szovjet vezetés titkolózása miatt a világ napokig szinte semmit sem tudott róla...
A Nobel-díjas fehérorosz írónő két évtizedet szánt a téma feldolgozására. Beszélt olyan emberekkel, akiket rögtön a katasztrófa után a helyszínre rendeltek, és a legveszélyesebb munkákat végeztették velük. Beszélt az özvegyekkel, akiknek csak a kitüntetések és az oklevelek maradtak. Beszélt azokkal, akik az erőmű közelében, a paraszti Atlantisszá vált Poléziában éltek - aztán bedeszkázták a kútjukat, és kitelepítették őket, vagy maradhattak a házukban, de eztán már úgy éltek, mint egy rezervátum lakói. Megismerjük az áldozatokat, a felelősöket és a szovjet virtusba belerokkant vakmerő önkénteseket. Megismerjük azokat, akik számára Csernobil filozófiai probléma, az atomkorszak utáni ember alapító mítosza, és azokat is, akik a szovjethatalom ellenségeit, a Nyugatot és az árulókat okolják érte.
Csernobil nemcsak egyéni, családi, hanem nemzeti tragédia is. Nem
szovjet, nem orosz, nem is ukrán, hanem fehérorosz nemzeti tragédia. A
tízmilliós nemzetből több mint kétmillióan élnek szennyezett területen.
Mert amikor a szovjet híradókban örömhírként közölték, hogy szerencsére
nem Kijev felé szállt a radioaktív felhő, azt nem közölték, hogy
Minszket és Fehéroroszországot borította el. Mivel a birodalom itt
többször is erőszakkal állította meg a nemzetté válás folyamatát, sokan
csak ekkor döbbentek rá, hogy az ő sorsuk más, maguknak kell
kitalálniuk, hogyan menthetik meg az életüket. A gyarmati sorban élő
nemzet a csernobili katasztrófával lépett be a világtörténelembe. Mert
az afganisztáni háború és az atomkatasztrófa a birodalmat is romba
döntötte.
Csernobil minden szereplő számára korszakhatár. A boldog tudatlanság
elvesztését jelenti, ahonnan csak hosszú idő után lehet eljutni a
rezignált, keserű bölcsességig. Vannak, akik már eljutottak ide, és
vannak, akik most csak most indulnak el, mint a Szolzsenyicint olvasó
falusi párttitkár. Egyesek menekülnek a zónából, másokat meg vonz az a
terület, amelyet lassan visszahódít a természet. Csernobil nemcsak katasztrófa volt, hanem figyelmeztetés is. És
Alekszijevics szerint minden nemzedéknek olvasnia kell a jövőnek hagyott
jelekből.
Csernobil ma is aktuális. És aktuális lesz még 48 ezer évig.