„Angyal a város felett”
1987-ben jelentek meg Kondor Béla összegyüjtött versei, ezen cím alatt.
A kötetben három részt találunk:
„Boldogságtöredék”
„Jelet hagyni” és
„Írás a falon”
E három mondat szinte átfogja Kondor Béla
egész életét, a rövid 42 esztendőt. Még élhetne ma is, hiszen csak
nyolcvan esztendős lenne. Ezek az öreg platánok még látták Őt itt a
kertben 1972-ben. Szelleme csendes de azóta is égető, melengető
sugárzása jelen van itt és Most. Életművének hatása felszabadította a
magyar kortárs rézkarcolást és a festészetet. Rézkarcai, festményei és
versei ma is erőt adnak a magányosan dolgozó és küzdő magyar
művészeknek. Küzdelem volt élete, mert a pártcenzúra figyelte és volt
úgy, hogy három nap után bezárták a kiállítását.
Azt mondják nincsenek véletlenek, minden
mindennel összefügg. Néhány napja vasárnap délután jegyzeteimet raktam
sorba , éppen legépeltem a nevet Kondor Béla, amikor a Kossuth Rádióban
megszólalt a 33 éves Mester hangja. Egy 1964-es rádióriportban, amelyet
székesfehérvári kiállításának megnyitóján vettek fel, életéről és
főiskolai éveiről beszélt, hogy fekete festményei miatt átküldték a
grafikai szakra . „Domanovszkytól és Szőnyitől nem tanultam semmit sem,”
jelentette ki némi íróniával és hetykén. ”Barcsayt és Koffánt, őket
tartom a mestereimnek.” Egy évig, másodéves korában iszonyú mennyiségű
tanulmányrajzot csinált, és az anatómiát nagyon belülről megértve
rajzolt olyan nagyon jól, ahogy rajzolt.” Sokszor nézegette Rembrandt
rézkarcait a Szépművészeti raktárában. A rádióriportot hallgatva
megértettem Emanuel Swedenborg üzenetét. A rádióriport a segítségemre
merült fel a 46 évnyi múltból, hogy ki küldte, titok!
Erdélyi Miklós írja Kondor Béláról: „Másnap
beállított egy nagy demizson borral hozzánk, és azt mondta, legyek
szíves a papánál elintézni (merthogy a papámnak nagy okkultista
könyvtára volt ), hogy ő oda valahogy befészkelje magát. Én ekkor
elkértem a kulcsot ő bevette magát a könyvtárba, késő éjszakáig volt
ott, fölmentem és vittem egy pohár bort, és ott akadt rá Swedenborgnak a
„Menny és pokol” című könyvére, ami azóta sem tudom, hogy hol van.
Swedenborg ugye egy XVIII. századi misztikus,
Blake kortársa, többször említi is a
verseiben, és ez a „Menny és pokol” című műve, ez tényleg hihetetlen
könyv.Ebben azt állítja, hogy őt egy angyal végigvezette a mennyen,
poklon és a purgatóriumon, nagyon precíz leírást is ad, és
meglepő kijelentések özönével van tele. Ettől számíthatóan éreztem a
képeiben és az egész munkásságában, hogy most már tudatos benne a
misztikus érdeklődés, nem pusztán formai.” Eddig szólt Erdélyi Miklós
írása. Emlékezésként idézem.
Tudjuk, hogy Kondor Béla rézkarcai milyen
kitűnőek és még életében szakmai elismerést kapván jutottak el Miamiba,
Grázba , Tokyóba, Krakkóba. Számos díjat nyert. Nagy szerepe volt
1961-ben az első miskolci grafikai biennálé szervezésében. Az akkori
hatalom alig figyelt a grafikára, kis méretű műfaj, nem is látszik,
azért
a biennálé jobb ha vidéken kerül
megrendezésre. Az akkor egyetlen, miskolci grafikai műhely kohóként
működött, a rézkarc és a litográfia életbentartása a legnagyobb érdeme.
Különösen azokkal az anyagokkal, ami akkor elérhető volt
hazánkban. Cipőpasztából litófesték és a jó magyar kályhacsőlakkból
saválló rézkarcalap. (mint ez utóbbiról kiderült, hogy hőálló és a savat
is jól bírja.)
1977-ben a budapesti Fészek Klubban
szóltak, hogy nem jött le a Nemzeti Galériából a híres művészettörténész
és amúgy sincs aki felrakja a kiállítást, Kondor Béla közel
húsz munkáját. Talán nem véletlenül éppen az épületben voltam és így
kollégámmal Muzsnay Ákossal megrendeztük és feltettük a képeket. Furcsa
és megtisztelő feladat volt. Óvatosan fogtuk meg a vékony
fenyőléc-keretes olajképeket. A szelleme ott lebegett felettünk, hiszen
épp csak néhány éve ment el.
Személyesen csak egyszer találkoztam vele,
öt évvel azelőtt, még 1972 áprilisában becsengettem a Mesterhez , fenn a
tetőn a Bécsi utcában - egy meghívót szorongatva.
”Ne Mesterezzél, mondta az ajtóban, gyere be, legalább nem egyedül iszom meg a konyakomat “
Majd két órát töltöttem a műtermében, mert
kétdeci lánchíd konyakot csak lassan tudok meginni. Láthattam munkáit,
beszélt a repülő-modellekről és a rézkarcról. Azóta , ha a vörösrézlemez
fölé hajolok, már hárman állnak a hátam mögött, Anyám, Rembrandt és
Kondor Béla.
A most itt látható munkákat gyűjtögetve ,
néhány órát beszélgettem Ágotha Margit grafikusművésznővel, Rékassy
Csaba élete párjával. Egy nagyon szép fametszetet adott ide
Szentendrére, olyan körtefára metszette, - amit Samutól - Kondor Bélától
kapott. Mindannyian tudjuk, hogy Rékassy
Csaba és Kondor Béla kortársak voltak, több azonos érdeklődési területük
volt, rézkarc, rézmetszet, hangszer- és óraépítés. Itt egy Rékassy
rézmetszetet láthatunk, -Daedalus és Ikaroszt - saját gyűjteményemből.
Mindkét művészt izgatta a repülés. (Volt mitől menekülni, elrepülni. )
William Blake , aki jó háromszáz
esztendővel Kondor előtt élt Londonban, rézkarcoló és költő volt, mint
Kondor Béla. Nagy László elmondása szerint Kondor megkísérelte a verseit
fordítva leírni a már említett saválló kályhacsőlakkal a simára
csiszolt vörös-rézlemezre. Savba , vaskloridba helyezve egy éjszaka
alatt megkapta a festékkel már felhengerezhető , nyomtatható verset. Ami
pár tized milliméterrel kiemelkedett a rézlemez felületéből. Örökké
kísérletező alkotó volt.
Most szeretném megköszönni jelenlévő kortársaimnak, hogy munkáikkal tiszteletüket teszik Kondor Béla előtt.
A kiállítás induljon útjára, köszönöm.
Kéri Imre
Munkácsy-díjas grafikusművész, rézkarcoló