Közreműködnek:
Zádori Mária - szoprán
Schöck Atala - alt
Megyesi Zoltán - tenor
Berczelly István - Jézus
Jekl László - basszus
Dobozy Borbála - csembaló
Mekis Péter - orgona
Vezényel: Kamp Salamon
A János passió szövege ITT olvasható.

Ahogy múlik az idő,
úgy nő Bach muzsikájának súlya és jelentősége. És egészen bizonyos,
hogy senkinek idáig nem mondott annyit, mint a XX. század emberének. Ez a
barokk muzsikus napjaink legmodernebb szerzője lett. Örök és
hipermodern egyszerre, vagy pontosabban: rá van a legnagyobb szükségünk.
Nem vagy ok zene-esztéta, amit leírok, a tegnap hallott
János-passió hatása alatt írom, szabadon, ahogy zenében tájékozatlan
elmémben megfogan. Számomra Bach elsősorban Isten-bizonyíték. Ebben a
zenében, eszközeiben, nincs semmi romantika, semmi nosztalgia, semmi
árnyék, feleselő dialektika. Semmi keresés: csupa találat! Semmi
feleselés: csupán a centrum sodrása, a központ ereje, lüktetése.
Mennyország-érv ez a zene, bizonyítéka annak, hogy ellentétek nélkül is
van élet, sőt, az ellentétek nélküli életnek lendülete a leghatalmasabb,
a "legizgalmasabb". Klasszikus zene, s aki vonzásába kerül, annak a
számára Bach az egyetlen klasszikus, mindenki más romantikus keresőnek
hat az ő közelében. Örökös megérkezés ez a muzsika, s ezért nincs benne semmi szorongás, ezért merészel örökké útra kelni. Ahogy Szent Ágoston
gondolta az öröklétet: örök útban-lét Istenben. Bach zenéje is: amit
elhagy, azt se veszítheti el. A "centrum-zenéje" örökös birtoklás és
dicsőséges szegénység egyszerre.
Másik csodája: a fenséges és az
intim állandó jelenléte. Váltakozásuk se változatosságot jelent, hanem
azonosulást. Ahogy az egyhelyben haladó mű is a legszédületesebb íveket
írja le, s a legszertelenebb variációk is ugyanarról szólnak.
A
Passió története, drámája soha még ilyen erővel nem jelent meg bennem,
mint a János-passió tegnapi előadásán. A zene nyelvén Bach mintha
teológiai problémákra válaszolna, a spekulatív elme kérdéseire. Az
örökkévaló Istenben miként zajlik le a történelem? A Szentháromság
időtlen boldogságában a Fiú-isten drámája, időbe vetett története?
Zajlik a passió, drámaian, ahogy senki más tolmácsolásában, s az egész
mű egyhelyben lüktet, mintha Isten szívverését hallanánk.
Romantikusan
kereső szívünkre induláskor jótékony borogatás a zene, aztán van egy
pillanat, mikor elunjuk, kételkedni kezdünk jogosultságában. De Bach nem
tágít: e pillanatnyi holtpont után jön el az ő ellenállhatatlan
dicsősége. De az a dicsőség már nem is az övé. Mire a passió záró kórusa
fölzeng: magát a Fiú által megdicsőített Atyát idézi, vitális istenérv e
zene. A végén vagyunk a legbefogadóbbak, a harmadik órában a
legfrissebbek. Pedig lényegében az egész mű végig ugyanarról szól,
ugyanarról egyre forróbban, egyre időtlenebbül, egyre időtlenebb
frissességgel, hogy amit első ütemeiben már közölt velünk, az az
utolsókban váljék vadonatújjá. Most akár abba is hagyhatja: örökké
folytatódik bennünk dallama. Megérkeztünk az öröklét zsengéire.
Aztán
- kifele menet - zárórészekről beszélünk és kompozícióról. De aki csak
ezt mondja, az is tudja, hogy itt másról van szó. Tudja és nem fogja
elfelejteni többé.
Új Ember, 1963. április 21.