HETEY Katalin és KONOK Tamás kiállítása
Az Art+Text Budapest galéria nagy örömmel mutatja be a párizsi magyar absztrakt mesterek egyik utolsó mohikánjának, Konok Tamásnak (1930–) és a geometrikus szobrairól ismert Hetey Katalinnak (1924–2010) alkotásait. A noir et blanc címet viselő kiállítás a Párizs–Zürich–Budapest háromszögben megszülető két párhuzamos életműből válogat. Célja a több mint fél évszázadon átívelő két pályaív fekete-fehérre hangszerelt állomásainak végigjárása: a korai arte povera szobroktól és monokróm reliefektől kezdve, a gipsz objekteken és mobil plasztikákon át, a redukált jelformákig és a geometrikus festői struktúrákig. Magyarországon soha be nem mutatott művészettörténeti ritkaságok a '60-as évekből és két kiérlelt, Párizsban fogant, mégis hazatért gazdag absztrakt életmű – feketén-fehéren.
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2017. szeptember 06., 19:00
meddig: 2017. szeptember 29., 15:05 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Hetey Katalin és Konok Tamás kiállítása
Az ART+TEXT BUDAPEST szeretettel meghívja
Hetey Katalin és Konok Tamás
noir et blanc
című kiállításának megnyitójára
2017. szeptember 6-án (szerdán) 19 órára.
A kiállítást megnyitja Franciaország magyarországi nagykövete, Őexellenciája Eric Fournier úr.
Az Art+Text Budapest galéria nagy örömmel mutatja be a párizsi magyar absztrakt mesterek egyik utolsó mohikánjának, Konok Tamásnak (1930–) és a geometrikus szobrairól ismert Hetey Katalinnak (1924–2010) alkotásait. A noir et blanc címet viselő kiállítás a Párizs–Zürich–Budapest háromszögben megszülető két párhuzamos életműből válogat. Célja a több mint fél évszázadon átívelő két pályaív fekete-fehérre hangszerelt állomásainak végigjárása: a korai arte povera szobroktól és monokróm reliefektől kezdve, a gipsz objekteken és mobil plasztikákon át, a redukált jelformákig és a geometrikus festői struktúrákig. Magyarországon soha be nem mutatott művészettörténeti ritkaságok a '60-as évekből és két kiérlelt, Párizsban fogant, mégis hazatért gazdag absztrakt életmű – feketén-fehéren.
Megnyitó: 2017. szeptember 6., 19:00
Megtekinthető: 2017. szeptember 7. – szeptember 29.
Nyitva tartás: kedd-péntek: 12:00-18:00
1054 Budapest, Honvéd utca 3.
HETEY Katalin (1924- 2010)
Kossuth-díjas festő- és szobrászművész
1942-1947
között Szőnyi Istvánnál tanult a Magyar Képzőművészeti Főiskolán.
1947-től 1956-ig a budapesti Képzőművészeti Gimnáziumban tanított.
Olaszországi tanulmányútja után 1957-ben Párizsban telepedett le.
Képei
egyszerű, zárt, mértani formákból építkeznek, melyek felosztásával,
mozgatásával változatos formarendszert alakít ki. A festészetben jutott
el a térproblémák plasztikus kifejezéséig, s onnan a szobrászatig. A
képein érlelődő művészeti elveket vitte át a teljes plasztikai
megformálás területére. A természet, az anyag, a struktúrák és a forma
elemzéséből kiindulva tér és test, teljesség és üresség, mozgás és
változás, egység és sokféleség, idő és tér összefüggéseinek, rész és
egész viszonyának a vizsgálatával foglalkozott, s valamennyi általa
művelt műfajban kiteljesítette elgondolásait.
Pályája első 10
évében festészetét a látványból kiinduló és a jelenségek egészét
intuitív érzetekké formáló alkotásmód jellemezte, ahonnan az
ötvenes-hatvanas évek fordulójára az absztrakt festészethez érkezett.
Képeinek érzéki, érzelmi és formai gazdagsága, színeinek kifejezőereje
bizonyítja, mennyire fontos volt számára a valóságból szerzett,
közvetlen inspiráció, s ahogy később szobrászatában is, a tapasztalt
világ, a valóság komplex átlényegítése. Előbb a vonal és a szín
asszociációs telítettsége, majd a látvány egészének tiszta költészetté
formálása, a természet lényegi karakterét kifejező, finom belső
arányokból kibontakozó, érzelmeken és értelmen átszűrt organikus
struktúra foglalkoztatta, végül a változó egész kimeríthetetlen
gazdagsága.
1963 és 1964 között ösztöndíjasként az USA-ban élt. Dolgozott a győri, a nagyatádi művésztelepen.
A
geometrikus szobrászat egyik utolsó nagy alakja plasztikáiban a
használt anyagok (bronz, vas, acél stb.) anyagszerűségének megtartása
mellett, organikus és geometrikus struktúrák térbeli és síkban történő
mozgását, a rész és az egész viszonyát, mozgás és energia összefüggéseit
vizsgálja. Szobraiban, grafikáiban meghatározó kompozíciós elem a
pozitív és a negatív formák ellentéte és az ebből adódó fény-árnyék
hatás.
2009-ben kapott Kossuth-díjat.
Mindkét művész számtalan kiállítás
résztvevője, melyekben sokszor együtt állítanak ki érdekes párhuzamban
megjelenítve a két műfaj jellegzetességeit egyéni ízzel, belső
tartalommal úgy, hogy mindkét művész autonóm személyiség marad. Hosszú
alkotói pályájuk eredményeivel nemcsak a magyar, hanem az egyetemes
művészettörténet részévé is váltak. Mindketten hallatlan precizitással
és a technikai tárházak sokaságával oldották meg feladataikat,kutatva a
tér és a sík, a mozgás és nyugalom valamint az idő és tér
problematikáját.
Ezen a kiállításon különleges élményt adhat majd a
látogatónak a Galériánk nagy tereiben a festmények és szobrok
párbeszédjének jelenségei.
KONOK Tamás
Kossuth-díjas festő- és szobrászművész.
A
magyar festészetben és relief épületszobrokban a geometrikus
absztrakció markáns képviselője, aki gyakran megküzd a művészet
értelmének témájával, ugyanekkor színezett, vékony vonalakból építkező
alkotásai lírai oldottságot jeleznek.
Felsőfokú tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán végezte, mestere BERNÁTH Aurél volt.
Bár
pályájának kezdetén figurális stílusban alkotott, de már 1958-ban
párizsi ösztöndíjának idején próbálta összeegyeztetni a természetelvű és
az absztrakt stílust.
1959-60-ban újra kijutott Párizsba, s
ettől kezdve főleg vonalra építő monotípiákat készített, melyek
szerkezete a kollázsokéhoz hasonlatos.
Az 1970-es évektől kezdve
az ő művészete is elszakadni látszott a magyarországi konstruktivista
hagyományoktól, ahogy a neo-konstruktivista utódaik, követőik is.
Valamennyien a geometrikus alakzatokból építkeztek, de mindannyian
megtalálták a maguk egyéni útját más stílusirányokkal találkozva.
A
konstruktív vonal egyfajta állandóságot jelent Konok Tamás
művészetében. Nagyon fontos az ő művészetében, hogy nemcsak a festészet,
hanem az építészettel összefüggő jelenségek kutatása felfedezése,
problematikája összefüggéseinek feltárása is felvállalt területe
munkásságának, melyet nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi - főként a
francia - művészvilágban is elismeréssel díjaztak, többek között : a
Hantington Hartford Alapítvány ösztöndíja (1963), L'Ordre du Mérite
lovagja (1997), Kossuth-díj (1998) valamint a Magyar Köztársasági
Érdemrend középkeresztje (2004)