Kiállító művészek:
Geometrikus generációk
Jerzy GROCHOCKI és magyar kortársai
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2017. augusztus 01., 19:00
meddig: 2017. szeptember 03., 19:00 |
Helyszín: | Fuga |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Geometrikus generációk
Jerzy GROCHOCKI és magyar kortársai
Megtekinthető: 2017. 09. 03-ig
Budapest, FUGA
DOBÓ Krisztina, FORGÓ Árpád, Jerzy GROCHOCKI, HAÁSZ István, HALMI-HORVÁTH István, MARAFKÓ Bence, SOMFAI Rezső
Jerzy GROCHOCKI (1931) lengyel képzőművész a szisztematikus festészet kortárs képviselője; munkássága leginkább Kenneth NOLAND, Ad REINHARDT és Thomas DOWNING szisztematikus absztrakt és ismétlésen alapuló koncepcióival hozható párhuzamba. GROCHOCKI
a fekete, az arany, az ezüst és a fehér szín négyesére épülő
rendszerben alkot, ahol a színek a nyugalom, a bezártság, az elkülönülés
és a fesztültség szimbólumai, „jelei”. Végtelen egyszerűség és
elegancia jellemzi GORCHOCKI munkáit, mely a színek és formák egyedi szintéziséből ered.
A Geometrikus generációk című kiállítás a hazánkban most
bemutatkozó lengyel művész és hat magyar művész közötti kapcsolódási
pontok felkutatásával kísérletet tesz az alkotók gondolkodásmódjában
felfedezhető párhuzamok és eltérő irányok feltárására a geometrikus
művészet területén.
Támogató: Lengyel Intézet
Mészáros Zsolt művészettörténész megnyítóbeszéde:
Jelen kiállítás színházi kifejezéssel élve „ősbemutatónak” tekinthető, mivel Jerzy Grochocki művészete először mutatkozik be Magyarországon. Az Egyesült Államokban, illetve Lengyelországban élő és dolgozó alkotó pályája az 1960-as évek közepétől indult, és az úgynevezett szisztematikus absztrakció nemzetközileg jegyzett, illusztris képviselőjeként tartják számon. Munkássága a konstruktivizmusban, a minimalizmusban és a konkrét művészetben gyökerezve, az általa – a sík és a tér elemzésére – kidolgozott komplex rendszer keretében bomlott ki. Tiszta struktúráira a négyzet, a négyzetháló, a fekete, az arany, az ezüst, és a fehér szín négyese, a ritmus, a tömb- és reliefszerűség jellemző. Az architekturális allúziók nem véletlenek, hiszen Grochocki először építészként végzett Varsóban, majd utána képzőművészként. Egyszerűsítésre, valamint a természet és a geometrikus logika szintézisére törekszik. Ebben a folyamatban pedig a tudatosság, a tudás mellett az intuíció is nagy szerepet kap. A társművészetből hozva párhuzamot, Grochocki saját törekvéseivel kapcsolatban Bartókot és Webernt említi analógiákként, akiknek zenéjével mély rokonságot érez.
A jelen kiállításban azonban nemcsak Grochocki művei szerepelnek, hanem
a rendezők értő válogatásának köszönhetően hat magyar kortárs művész
alkotásai is helyet kaptak, ami közös beszélgetést eredményezett: a
művek felelgetnek egymásnak, társalognak, eszmét cserélnek.
Marafkó
Bence objektjeiben a koncentrikus komponálás, az egymást befoglaló kör
és négyzetes formák sora nemhogy szűkíti, hanem éppen kitágítja a teret.
A másik teremben található új, a korábbiakhoz képest eltérően,
hosszúkás alakú munkája szintén a végtelenség érzetét kelti. Mindkettő
esetében színreflexek és plasztikai minőségek kapnak hangsúlyt.
Halmi-Horváth István finoman kidolgozott, építészeti hatású fareliefjei
elsőre talán meglepheti azokat a látogatókat, akik festőként ismerik őt.
De, ha szemügyre vesszük a kiállított műveket, egyből kiderül, hogy
szervesen kapcsolódnak alkotói törekvéseihez; plasztikában gondolja
tovább saját festészeti kutatásait, ami a különböző mintázatok és
monokróm struktúrák felé irányulnak. Somfai Rezső képanalízise színtanon
és annak téri aspektusainak következetes vizsgálatán alapul. A színek
hatásával, kezelési módjaival, funkcióival, valamint az elemek és a
felületek interakcióival foglalkozik. Továbbá letisztult négyzetes
struktúrái a különböző nézeteket is játékba hozzák. Haász István
művészete szintén határterületen mozog, műveit geometrikus
environmenteknek tekinti, amelyeknél többek között a tömeg, a tér, a
monokromitás (esetében a sárga, és annak különféle árnyalata) játszik
szerepet. A leváló, kinyíló, összecsukódó formák és az ezek révén
létrejövő fény-árnyék jelenségek a nyitottság és a zártság dinamikáját
működtetik. Forgó Árpád formázott vásznainak ritmikusan jelentkező
kitüremkedései kifinomult optikai és téri hatásokkal operálnak. Továbbá
az egyes elemek illesztéseinél filccsíkokra lehetünk figyelmesek. Ezek
egyrészt felosztják, tagolják a kompozíciót, másrészt színt jelentenek,
ugyanakkor társul hozzájuk egy harmadik funkció is, az anyagszerűség; a
filc tapintásra ingerlő puhasága és a vászon tükörsima feszülése
izgalmas kontrasztot alkot. Dobó Krisztinánál más kontextusba kerülnek a
geometrikus formanyelv olyan jól ismert komponensei, mint az alapszínek
(esetében a fehér és a vörös), a négyzethálók, a minimalista jegyek. A
kilyuggatott vászon, a nem matt és homogén felület, illetve a kompozíció
főszereplője az idézőjel felidézi, kimozdítja, játékba hozza az
absztrakció geometrikus hagyományait, és összenyitja a posztmodern
szemlélettel.
A kiállítás hét résztvevőjénél egyaránt jellemző a
határterületeken való mozgás (többek között a festészet és a szobrászat
közötti átjárás), továbbá a geometrikus vizuális nyelv, az optikai
kutatás, a matematikai arányrendszer, az ismétlődés gyakorlata, a
színelmélet, az egyensúly és a dinamika viszonya. Mindegyikük hozzáteszi
a magáét, továbbfűzi, kiegészíti, hozzászól, másfelé bontja ki.
Korábban említettem, hogy a kiállított művek együttese egyfajta közös
beszélgetésként működik. Nem kiabálja túl az egyik a másikat, nem vágnak
egymás szavába, ugyanakkor nem is simulnak össze megadón. Igazi
szimpozion a síkról, a térről és a színről. Olyan vizuális és szellemi
eszmecsere, amitől a művek, a művészek és a látogatók egyaránt
gazdagodnak.