Földessy Péter kiállítása
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2010. 02. 01. mikortól: 11:45 meddig: 11:45 |
Név | Ari Kupsus Gallery |
Telefonszám | +36-20-3220 334 |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Földessy Péter kiállítása
Helyszín: 1088 BUDAPEST, BRÓDY SÁNDOR UTCA 23/b
Földessy Péter
festő, grafikus
(Munkács, 1944. január 22. - )
1958-63: Ungvári Iparművészeti Szakközépiskola, mesterei: Sepa Anton,
Medveczky Miklós, Kontratovics Erneszt. 1972 óta megyei (kárpátaljai)
tárlatok állandó résztvevője; 1978 óta tagja az Ukrán Képző- és
Iparművészeti Szövetségnek; 1982-84: a Kárpátaljai Ifjú Képzőművészek
Egyesületének elnöke; 1991-95 között kárpátaljai nemzetközi
művésztelepek szervezője és vezetője; 1992-ben megalapította a Munkácsy
Galériát, amelynek azóta is a vezetője; 1978 óta vesz részt az ukrán,
szlovák, magyar és más nemzetközi művésztelepeken. Munkácson él.
Művészetére a monumentális és táblaképfestészet vonásainak ötvözése
jellemző. Kedvenc technikája az akvarell. ~ alkotói tevékenységének
korai szakaszában nagyrészt realista tájképeket és tematikus
kompozíciókat festett. Az utóbbi években törekvése arra irányul, hogy
kidolgozza művészetében az asszociatív-metaforikus irányzatot,
átalakítva kompozícióit az időtlen, egyetemes emberi fogalmak, a
pillanat és az örökkévalóság, az alkotás és a rombolás szimbólumaivá.
Mesterei: Sepa Anton, Medveczky Miklós, Kontratovics Erneszt.
Egyéni kiállítások
1978 • Városi Színház, Munkács
1991 • Agrártudományi Egyetem, Debrecen (kat.)
1994 • Városi Galéria, Munkács
1995 • Kárpátaljai Képzőművészeti Múzeum, Ungvár (kat.)
1997 • Művelődési Központ • Mosonmagyaróvár • Üzletközpont, Győr • Városi Könyvtár, Makó • Sambala G., Koppenhága.
Válogatott csoportos kiállítások
1977 • Ukrajna köztársasági akvarellkiállítás, MM Kiállítóterem, Kijev • Fiatal képzőművészek köztársasági kiállítása, Zaporozsjei Képzőművészeti Múzeum, Zaporozsje • Ukrajna köztársasági kiállítás, MM Kiállítóterem, Kijev • Szovjet össz-szövetségi kiállítás, Kiállítóterem, Minszk
1980 • Kárpátalja képzőművészete, Szovjet Képzőművészeti Szövetség Kiállítóterem, Moszkva • Kárpátalja kortárs képzőművészete, Ukrán Nemzeti Képzőművészeti Múzeum, Kijev
1994 • Első Magyar Református Egyház [Vígh Istvánnal, Gyurkovics Hunorral, Gaál Andrással], Kossuth Terem, New York
1995 • V. Akvarell Triennálé, Novogradszka G., Lucsenec (SZL) • Egyetem [Duncsák Attilával, Burai Istvánnal, Kazinczy Gáborral], La Laguna [SP]
1996 • Vajdasági és Kárpátaljai Művészek (MKITSZ) [Bródi Ivánnal, Bródi Lariszával, Micska Zoltánnal], Magyarok Világszövetsége, Budapest • Munkácsy Galéria, Munkács
1997 • Első Magyar Református Egyház [Vígh Istvánnal, Gyurkovics Hunorral, Gaál Andrással], Kossuth Terem, New York.
Köztéri művei
Kompozíció, 1968
Mozaik (Elektrosztál [UA], étterem)
Kompozíció (falitextil, 1972, Elektrosztál [UA], Sport Központ)
Kárpátaljai motívumok (secco, 1983-84, Rahó, szanatórium)
Városi motívumok (sgraffito, 1986, Munkács, városi tér)
A vásáron (secco, 1991, Munkács, városi tér)
Karnevál (secco, 1994, Hajdúhadház, Földi J. Szakközépiskola)
Vadászat, Hortobágyi pásztorélet (secco, 1997, Debrecen, Arany Bika Szálló).
Művek közgyűjteményekben
Hajdúhadházi Városi Galéria, Hajdúhadháza
Kárpátaljai Képzőművészeti Múzeum, Ungvár
La Laguna Egyetemi Művészeti Gyűjtemény [SP]
Makói Városi Galéria, Makó
Sambala G., Koppenhága
Saint-Michel Városi Gyűjtemény (FR)
Ukrajnai MM. gyűjt., Kijev
Ukrán Képző- és Iparművészeti Szövetség Gyűjtemény, Kijev.
Irodalom
STRAUS K.: ~, Debrecen, 1997
ARANY L.: Ihlet a Rónán. Hortobágyi Alkotótábor, Debrecen, 1997
BARÁT M.: Válogatott találkozások, Ungvár-Budapest, 1997.
(Prihogyko, Duska)
Földessy Péter akvarell-világa
Még ma sem
tudjuk pontosan, hogy 15.000 vagy 25.000 éves a vízfestés. De az
biztos, hogy a kelet-spanyolországi Altamira és a franciaországi Font
de Gaume barlangokban, az afrikai és a szibériai sziklarajzokban,
Ausztrália őslakóinak a kéregfestményeiben, az egyiptomi és az ógörög
templomok és sírkamrák falán talált képek vízzel oldott
pigmentszemcsékkel, tehát az akvarell technikájával készültek.
A kárpátaljai Munkácson 1944-ben született Földessy Péter egy olyan
akvarellfestői eljárást talált ki, amelyen a sokezer éves hagyomány új
színekben virágzik. Termő ágon új, csodálatosan sziporkázó virág ez,
hiszen a vízfestés soha egyetlen pillanatra sem szűnt meg lélegzeni,
virágozni; gyermekeink is vízfestékkel firkálják első ,lelki
virágaikat" a papírra (vagy a falra).
Földessy egyszerre könnyed és játékos, mint a gyermekek és a keleti
kultúrák mesterei szertartásos, és mélyértelmű, mint a középkori
freskófestők, és varázslatosan szellemes, mint a szürrealisták.
Nem tartozik egyetlen irányzathoz sem, mert csak függetlenént őrizheti
meg azt az érzékenységet és derűt (mily ritka kortárs művészetünkben!),
ami madarak, bohócok, bölcsek, hegyek, tornyok, álmok és fintorok
szövevényéből, mókuskerék-szerű forgatagából árad, s embervoltunk
rejtelmeire világít.
***
- Földessy Péter festményei láttán Bartók jut eszembe, aki a román népzenéből olyan magyar zenét teremtett, amely Európa modern zenéjének az alapjává vált. Földessy Péter is, mint a legtöbb határon túli művész hozza magával azt a már tanulmányai alatt magába fölszívott, különös helyi sajátosságot, azt a lokálisat, amiben tanárának módszerével és stílusával együtt fellelhetők a táji, a társadalmi jellegzetességek, amelyeket a képein úgy elegyíti a saját anyanyelvi művészetével, hogy abból egy egyedi életmű támad.
Földessy életműve kizárólag akvarellekből áll össze. Az akvarellt az
idők során követte olyan korszak, amelyben az olajtechnikák sokkal
grandiózusabb, látványosabb és maradandóbb művekkel kecsegtették a
művészeket, amelyet követően az akvarell amolyan hamupipőke-műfaj
maradt, útijegyzet, vázlat, de ugyanakkor: rendkívül széles körben
népszerű.
Földesy Péter szerint az akvarellnek vagy egy második szintje is - ami
őbenne van - és így a könnyű technikából létrehoz egy magvas és rostos
festészetet, amelyben egyszerre van benne a gyermekrajzok és keleti
mesterek játékossága és könnyedsége, a középkori freskók mélyenszántó
titokzatossága és a szürrealizmus transzfigurációja. Stílárisan
Chagallhoz és sok más festőhöz is hasonlíthatjuk képeit, mindazokhoz,
akik az élet borzalmas szürkeségével és tragikumával való játékos
szembesülést vállalják.
Földessy Péter tudja, hogy az életnek két arca van, a tragikum és a derű, és ő mind a két arcát megmutatja az életnek: képei egyszerre sejtetnek tragikus előérzeteket és mutat be ironikus, groteszk fricskákat, magunkról, gyarló emberekről.
Banner Zoltán