Dalolás Lovász Irénnel
június 15-ig minden kedden
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2010. 06. 15. mikortól: 18:00 meddig: 19:00 |
Helyszín: | Budapest |
Név | Lovász Irén |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
A Dunánál - Dalolás Lovász Irénnel
Minden kedden 18.00-19.00 óráig
Helyszín: Budavári Művelődés Ház /1011 Budapest, Bem rakpart 6./
Vezeti: Lovász Irén népdalénekes, néprajzkutató
Belépő: 900 Ft; 4 alkalomra szóló bérlet: 3200 Ft
A nagy érdeklődésre való tekinettel, a félévzáró utolsó
alkalom, június 15., kedd lesz!
Dalolás Lovász Irénnel
A dalolás testi-lelki öröméért, egészségünk és harmóniánk fenntartásáért,
az ősök hagyatékának megismeréséért, a hagyományainkban rejlő értékek és erők felfedezéséért, kincseink újra birtokbavételéért, népdalaink éneklésének korlátlan lehetőségeiért most végre összejöhetünk keddenként dalolni a Dunánál, a Bem rakparton.
Mottó:
"Én úgy vagyok, hogy már száz ezer éve
nézem,
amit meglátok hirtelen.
Egy pillanat s kész az idő egésze
mit
száz ezer ős szemlélget velem." (József Attila: A Dunánál)
A keresésben és a dalolásban segítő vezető: Lovász Irén népdalénekes, néprajzkutató
Túl a vizen...
Túl a vizen egy kosár, abban lakik egy madár.
Túl a vizen egy
kosár, abban lakik egy madár.
Abban lakik egy madár, aki engem rég
hogy vár.
Abban lakik egy madár, aki engem rég hogy vár.
Várj madárkám, várj, várj, várj, este hozzád megyek már.
Megvizsgálom
szüvedet, véle szeretetedet.
Túl a vizen zörgős malom, ott őröl az én galambom
Ott egyebet nem
őrölnek, csak bút, s bánatot eleget.
Nékem is van egy bánatom, odaviszem, lejáratom.
Egy szem búza,
kettő rozs, felöntöttem, járja most.
Én Istenem, halálom, nem ér engem az álom.
Szerelmes virág
Bodrog partján nevelkedett tulipán, Téged óhajt az én szívem, téged vár. Ez a 18. századi ének Lovász Irén: Szerelmes virág című, a 2008 decemberére megjelent lemezéről való, és mai, sms-ben msn-en, skype-on „beszélgető" világunkban segíthet akár az online szerelmi vallomás érdekesebbé tételében is. Amúgy tipikus nőknek való karácsonyi ajándék...
A gyógyító hangok sorozat két lemeze után (Égi Hang, Belső Hang) a
magyar reneszánsz költészet gyöngyszemeiből válogatta össze a lemezen
elhangzó szövegeket a népzenekutató, énekesnő. „Ma a fiatalok jóformán
csak sms tömörségben és formában vallanak szerelmet, gondoltam a
lemezről megtudhatják, elődeink néhány évszázaddal ezelőtt milyen
kifejezésekkel illették szívük hölgyét, mintát adunk a reneszánszkori
udvarlásból és szerelmi költészetből." - hangsúlyozta Lovász Irén a
lemezbemutató tájékoztatón, hozzátéve, hogy ez a lemez nem úgynevezett
régizenei gyűjtemény, hanem mai modern crossover muzsika: reneszánsz
táncok, korabeli virágénekek és népdalok alapján készített mai
feldolgozások, átiratok, szerzemények gyűjteménye. A lemez
keletkezéséről az énekesnő elmondta, hogy Balassi Bálint költészetének
régóta rajongója, folkloristaként pedig nagyon sok korabeli szöveget
ismert és szeretett. Ezek egyrészt a magyar szerelmi költészet
népdalainkban, illetve 16-18. századi kéziratos énekeskönyvekben,
kódexekben fennmaradt gyönyörű szövegek és dallamok. Sokkal nehezebb
feladat volt a fennmaradt dallamok és a szövegek összepárosítása, de
erre a feladatra, illetve a hangszerelésre az egyik legkiválóbb
szakembert, Győri Istvánt sikerült megnyernie.
A gondolatot
továbbfűzve Győri István, a régizene egyik avatott szakértője, gitár- és
lantművész, a tájékoztatón kiemelte, hogy reneszánsz idején még nem
vált el egymástól az udvari és az utcai, a falusi és a városi zene a
komoly és a könnyűzene. „Könnyűzene helyett inkább a szórakoztató zene
kifejezést használom, mondta Győri István, hisz a 19. századig nem is
létezett e két fogalom szétválasztása. Ugyanazok a zenészek játszották a
fajsúlyos és a szórakoztató zenéket: gondoljunk például Mozart
divertimentóira." Ma ezt hívjuk crossovernek, hisz „komoly" muzsikusok
készítenek szórakoztató zenei felvételeket. A hangszerelés során, ahogy
Győri István fogalmazott, a fennmaradt dallamokhoz hangszeres kíséretet
kellett reneszánsz szellemben hozzátenni. „A munka során duplán
csavartunk a muzsikán, hiszen visszanyúltunk a múltba, onnan pedig
átültettük mai hangzásvilágra. De végül úgy érezzük, elképzelhető, hogy
ezek a dallamok hangszerkísérettel akkor is így szólhattak, ahogy most
mi játsszuk."
A lemez előkészítése során, 2008 tavaszán pedig Lovász
Irén - ahogy fogalmazott - megálmodta, hogy nem elég pusztán a
reneszánsz dallamok és szövegek előadásához két „régizenésszel" együtt
énekelnie (eddigre ugyanis már egy újabb ismert régizenész Szabó Zsolt, a
Musica Profana együttes alapító tagja, későbbi művészeti vezetője is
csatlakozott az előadókhoz). A zenei szövet kívánja, hogy fúvós és
ütőhangszerek is megszólaljanak. Ezért felkérte a fúvós hangszereken
játszó Ágoston Béla zeneközelítőt, több népzenei, világzenei és jazz
formáció tagját, vezetőjét és a Kossuth-díjas Horváth Kornélt,
dzsesszmuzsikust, az egyik legkiválóbb, világszerte elismert
ütőhangszeres művészt a közös muzsikálásra.
A zenei előadás stílusa
vállaltan természetes. Természetes énekhangon igyekszik közel hozni a
hallgatókhoz az archaikus szövegeket . A korabeli hangszerek, és például
az ütőhangszeres játéktechnika teszik valóban varázslatossá az
egyébként is könnyed, üde hangzó anyagot. Különös ínyencsége a lemeznek,
hogy a török kultúrával való korabeli keveredést, valamint a zsidó
folklórban megmaradt emlékeket is felidéznek: korabeli török
virágénekekből is előadnak török nyelvű párhuzamokat, valamint
virágéneket héber nyelvű töredékekkel, ezzel a magyarországi
világzenének egy eddig aligha ismert korai megjelenésére is felhívják a
figyelmet.
A korabeli, méltóságteljes, elegáns húros hangszerekkel, a
népi furulyák naiv bájával, filigránságával, a bőrdudák ősi erejével,
és az archaikus ütőhangszerek virtuóz játéktechnikájával, sokszínségével
teszik élővé a régizenét.
A lemez „crossover" jellegét a tudatosan
választott kiváló zenészek is garantálják, akik a mai magyar népzene,
régizene, és kísérleti jazz egymástól látszólag távol eső vidékeiről
érkeztek. Ki-ki a hozta saját tapasztalatát, tudását, tehetségét,
kreativitását és egyéniségét, hogy életre keltsék, és fogyaszthatóvá,
szórakoztatóvá tegyék ezt a többszáz éves zenei kultúrát. Ettől vált
nagyon emberivé és maivá a régizenének és korabeli népzenének ez az új
értelmezése.