[csend] – Egy Holokauszt-kiállítás
Ludwig Múzeum, 2014. július 11 – 2014. szeptember 28.
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2014. július 15., 10:15
meddig: 2014. augusztus 20., 18:00 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
[csend] – Egy Holokauszt-kiállítás
Ludwig Múzeum, 2014. július 11 – 2014. szeptember 28.
A Holokausztra vonatkozó, illetve a Holokauszttal kapcsolatos diszkurzus
kezdete – részben magának az eseménynek a „történelmesítése” – 1945
áprilisára tehető, amikor a második világháború még hivatalosan véget
sem ért. Ekkor járt Lee Miller amerikai fotós Berlinben a Life magazin
megbízásából és ekkor készítette azokat a világhírűvé vált felvételeket,
ahol saját magát fényképezte le többek között Hitler fürdőkádjában.
Miller gesztusa egy komplex értelmezési mátrixba illeszkedik (melynek
egyik fontos aspektusa épp a társadalmi nemek problematikájára kérdez
rá), de azzal, hogy a győztes hatalmak képviselőjeként a legyőzöttek
emblematikus vezetőjének helyét szimbolikusan – és a privát szférában –
átvette, egyben ki is emelte a második világháborút saját korának
eseményei közül és a történelem részévé tette. Olyan eseménnyé, mely már
nem képes ártani, már nem képes fizikailag minket megsemmisíteni.
Miller helyettünk végzi el a „próbát” és láthatjuk, nem esik bántódása, a
veszély mintegy „elmúlt”. Mi azonban, akik az ő képeit 2014 tavaszán
nézzük, jól tudjuk, hogy a háború végével korántsem szűntek meg azok az
ideológiák működni, melyek épp a háborúhoz, a nácizmushoz és a
Holokauszthoz vezettek. Manapság -- különösen a tömeges migráció és a
globalizáció okán – nem is kizárólag a zsidók a célpontjai ezeknek az
előítéleteknek, illetve előítéletes viselkedéseknek, hanem más
etnikumok, kisebbségi csoportok.
Az 1970-es és 80-as években a történettudományban zajló historiográfiai
és episztemológiai fordulat, illetve az 1980-as évek második felében
lezajlott ún. történész-vita részben a Holokauszt unikalitásának,
részben pedig az ábrázolhatóságának a kérdését vetették fel. Ebben az
értelemben merül fel Berel Lang történész provokatív kérdése:
Lehetséges-e a Holokausztot helytelenül ábrázolni? A Holokauszt
ábrázolhatóságának kérdése összefügg a történettudomány episztemológiai
válságával. A posztstrukturalizmus (illetve az ún. nyelvi fordulat)
hatásaként a történeti ábrázolhatóság kérdése joggal merült fel annak
logikus következményeként, hogy a nyelvi ábrázolás transzparenciájának
hite megingott. Az ún. posztmodern történészek (Hayden White, Frank
Ankersmit, Dominick LaCapra) megvizsgálták, hogy hogyan működik a
történészek által használt nyelv, milyen módon strukturálódik az általuk
létrehozott történeti narratíva és arra a következtetésre jutottak,
hogy ez utóbbira nagyon erősen hatnak azok a narratív struktúrák, melyek
minden történetmesélésnek – így az irodalminak is – sajátjai. A
történelem „cselekményesítése” ebben a kontextusban azt jelenti, hogy a
történelmi folyamatok leírását nagyban befolyásolja egy, a sztori
értelmében strukturált narratíva, mely az eseményeket ugyanolyan módon
szelektálja, hangsúlyozza és fűzi egy kronológiai láncba, ahogy azt egy
fiktív irodalmi műnél is tapasztalhatjuk. Ez magával vonja azt, hogy a
történet koherenciának és cselekményének szempontjából „zavaró”
elemeket, eseményeket és szálakat a „történetmondó” a saját, egyébként
szubjektív szempontjai szerint elhagyja. A Holokauszt esetében ennek
tudatosítása azért is lényeges szempont, mivel a Holokausztról való
történelmi tudásunk alapjainak jelentős értékes részét a túlélők
visszaemlékezései adják, melyek szintén egyfajta narratív láncolatban
rendezik az általuk átélt és elbeszélésre kiválasztott történetet.
A Holokauszt képzőművészeti ábrázolhatóságnak kérdését vetette fel a
holland irodalomteoretikus Ernst van Alphen híressé vált könyvében (Caught by History: Holocaust Effects in Contemporary Art, Literature, and Theory,
1997) és egyben bevezette a „Holokauszt-hatás” fogalmát. Van Alphen
szerint ezek az ábrázolások két alapvető csoportba oszthatók. A
dokumentarista mód a túlélők elbeszélésén (ez lehet verbális vagy
vizuális), tanúságtételén alapuló narratív forma, mely az elbeszélés
hallgatójának egyetlen befogadói pozíciót engedélyez, melynek révén –
morális értelemben mindenképpen – tanújává válik az áldozat
elbeszélésének, ezzel konstruálva meg a túlélőnek a történelmi
eseményekkel kapcsolatos identitását. A képzeleten alapuló ábrázolások
ezzel szemben minimum két dolgot tesznek lehetővé. Egyrészt képesek
arra, hogy a Holokausztot a Holokauszt-hatás révén mutassák be, mely az
események megtörténtének strukturális okait és körülményeit jelenítik
meg (például az emberek individualitásuktól való megfosztását, az ipari
alapú emberirtást, az ezek hátteréül szolgáló ideológiák működését,
stb.), másrészt ezek a reprezentációk a befogadó számára nem jelölnek ki
egy fix pozíciót, vagy amennyiben ezt mégis megteszik, ez nem kizárólag
az áldozattal való azonosulásé lehet. A nézőnek persze kényelmetlen az
elkövetővel való azonosulás lehetősége, de épp ez teszi számára
lehetővé, hogy a Holokausztot ne kizárólag egy elmúlt, a mához semmilyen
módon nem kötődő történelmi eseményként lássa, hanem épp a jelennel
kapcsolatos politikai és ideológiai kérdéseket tudjon magának feltenni. /Timár Katalin/
Kiállító művészek:
Albert Ádám, Azorro, Beöthy Balázs, Bodó Sándor, Stefan Constantinescu,
El-Hassan Róza, Esterházy Marcell, Gerber Pál, Horváth Tibor, Kaszás
Tamás, Kis Varsó, Eva Koťátková, Lakatos Erika, Zbigniew Libera, Mécs
Miklós, Omara, Uriel Orlow, Ekaterina Shapiro-Obermair, Süveges Rita,
Szirmai Norbert / Révész János, Raša Todosijević, Camilo Yáñez valamint a
Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Doktori Iskolája Művészeti kutatás
c. kurzus hallgatói (Beöthy Balázs, Bicskey László, Bogár Zsófia, Farkas
Imre, Gábor-Nagy Nóra, Gáspár György, Győrffy László, Lucza Zsigmond,
Péter Alpár, Simon Péter, Szabó Klarisz, Szántó István, Sztrakay
Orsolya, Theodoros Tosounidis, Zrínyi Orsolya).