Barcsay mester és tanítványai
Deim Pál
Felvidéki helyszínek (Ipolyság,
Dunaszerdahely, Komárom) után és erdélyi helyszínek (Nagyvárad,
Kolozsvár, Székelyföld) előtt Leányfalura érkezik ez a vándorkiállítás,
amelyben Barcsay Jenő mester nyomatai mellett tanítványai – Balogh
László, Deim Pál és Konok Tamás – munkáit mutatjuk be Leányfalun, az
Aba-Novák Galériában.
Konok Tamás
A kiállítást megnyitja: Feledy Balázs
Megnyitó: 2012. 08. 18. 18:30
A kiállítás szeptember 1-ig tekinthető meg.
Barcsay Jenő
BARCSAY MESTER ÉS NÖVENDÉKEI
Vándorkiállítás Barcsay Jenő, Balogh László, Deim Pál és Konok Tamás szitanyomataiból
Manapság divat olyan képzőművészeti kiállításokat rendezni, amelyeken
mesterek és tanítványaik együtt mutatják be munkáikat. Ez a jelenség
öröm, mert ugyanakkor azt is tapasztalni, hogy manapság művészeti
egyetemet végzett fiatal művészek már nem tartják feltétlenül fontos
információnak, hogy ki is volt tanulmányaik során a mesterük.
Elöljáróban azonban tisztáznunk kell egy fontos kérdést. Korábbi
évtizedekben a Mester szónak kiemelt jelentősége volt pl. a festészeti
stúdiumok végzése során. A képzőművészetben ez azért döntő körülmény,
mert legtöbb esetben meghatározza a fiatal művész indulását, sőt sok
esetben egész pályáját, hogy kivel töltötte a legtöbb időt felsőfokú
tanulmányai során. Ugyanakkor azonban, hogy a képzés során van egy vagy
két szakmai vezető tanár, minden esetben a hallgatók sok más tárgyat is
tanulnak, s ezek közé tartozott, tartozik a képzőművész képzés során a
művészeti anatómia. Barcsay Jenőt az elmúlt évtizedekben végzett sok
száz (!) művész nagy része mesterének tekinti, holott a szó fent
ismertetett jelentésében Barcsay nem volt az, mert nem volt
osztályvezető tanár, hanem a művészeti anatómia és tárgyábrázolás
tantárgy tanára. Tanításának óriási hatását, szuggesztivitását,
szemléletformáló erejét jelzi azonban, hogy növendékei jelentős része
tehát az ő növendékének is tekinti magát, s a szó valóságos értelmében
mesterének is tekinti. Kétségtelen azonban, hogy növendékei hosszú
sorából valójában azok tekinthetik magukat tanítványának, akik a
főiskola után végig járt művészi útjuk során közelítettek Barcsay
szemléletéhez, egy olyanfajta konstruktivisztikus, geometrikus
alapozottságú, jellemzően tiszta formavilág ars poeticáját vallva, amely
valamikori professzoruk kijegecesedett felfogására is jellemző volt.
Ilyen művészek is sokan vannak természetesen, de ezek közül is jelen
kiállításra három olyan kiállítótársat választottak a Barcsay Jenő
Képzőművészeti Alapítvány alapítói, Barcsay Jenő jogörökösei, Kónya
Márta és Kónya Ferenc, akik – megítélésük szerint – nem csak
művészetükben örökösei, továbbvivői e jeles piktúrának, de mindannyian
emberi kapcsolatukban is kitüntetettnek tekintették a Mesterhez való
viszonyukat. Balogh Lászlót, Deim Pált és Konok Tamást. S mindehhez
azonnal hozzá kell tennünk: a tisztelet, sőt nyugodtan állíthatjuk: a
barátság kölcsönös volt, mert maga Barcsay is igen kedvelte, szerette,
nagyra becsülte őket, s élete végéig szoros személyi kapcsolatban is
volt mindhármójukkal.
Miként is jöhettek létre ezek a kapcsolatok?
Barcsay Jenő 1900-ban született Erdélyben, a Mezőségben, Katona
községben. 1910-ben került Kolozsvárra, a következő évben Szamosújvárra,
majd a nagyenyedi Bethlen Kollégiumba. 1918-ban tesz érettségi vizsgát,
majd főiskolai tanulmányait 1919 és 1924 között végezte Budapesten.
Nagyra becsült és általa is sokat emlegetett mesterei Rudnay Gyula és
Vaszary János voltak. 1925-ben állít ki először. Már korábban tagja lett
a Szentendrei Festők Társaságának, de csak 1929-ben járt először
Szentendrén. A város döntően hatott festészete és élete későbbi
alakulására. Hatott rá a táj, emlékeztette szülőföldjére, s részese lett
a Vajda, Kassák által képviselt művészi tendenciák további
alakításának, formálásának, teremtésének. 1945-ben hívták meg a Magyar
Képzőművészeti Főiskolára az anatómia és szemléleti látszattan
professzorának, 1946-ban kinevezték főiskolai tanárrá. Később világhírű
könyve, a Művészeti anatómia először 1953-ban jelent meg. Először
1954-ben részesült Kossuth díjban. Az oktató munka során is alapműveknek
tekintett további munkái, az Ember és drapéria 1958-ban, a Forma és tér
1966-ban jelent meg. Negyedszázad oktatói munka után 1970-ben vonult
nyugalomba, de a főiskolával tovább őrizte eleven kapcsolatait, s egyre
több időt töltött Szentendrén. A műveiből összeállított szentendrei
Barcsay Gyűjtemény, mint állandó kiállítás 1978-ban jött létre. Ekkor
kijelentette: „Szentendre nélkül nem tudnám elképzelni piktúrámat…”
1985-ben ismét elnyerte a Kossuth-díjat. 1988-ban hunyt el Budapesten,
hamvai a Fiumei úti sírkertben nyugosznak.
Balogh László 1930-ban
született Szentendrén. A történelem viharai és felkészülése késleltette
főiskolai tanulmányainak megkezdését, amelyet 1951 és 1957 között
folytatott, Konecsni György növendékeként. Barcsay Jenővel egészen
fiatalon szoros kapcsolatba került – azon túl természetesen, hogy tanára
volt a főiskolán –, melyet segített szentendreisége, s festői
vonzalmainak iránya. Első egyéni kiállítását 1964-ben rendezte a
budapesti Fiatal Művészek Klubjában. Emblematikus tömörségű dinamikus
szín- és formakapcsolatokból építkező művészete letisztult képi
fogalmazást jelez. Életművét festészeti szempontból ítéljük meg
jelentősnek, annak azonban szerves része grafikusi munkásságának tág
panorámája. Szentendrén él és dolgozik, szülővárosa díszpolgára.
Munkácsy díjas (2006), a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt
kitűntetés birtokosa (1994).
Deim Pál 1932-ben született ugyancsak
Szentendrén. Hosszú felkészülés után 1958 és 1963 között volt a
Képzőművészeti Főiskola hallgatója, ahol Ék Sándor és Pap Gyula is
tanára volt, mestereinek Vajda Lajost, Gadányi Jenőt tekinti, s
természetesen Barcsay Jenőt, aki anatómia tanára volt. Első egyéni
kiállítását 1965-ben rendezte a budapesti Mednyánszky Teremben. Festői
munkásságával együtt jelentős képgrafikusi és szobrászi életműve. A
hetvenes évektől alakul ki személyes formavilága, melynek először
szerves része az idolként megjelenő emberi alak. A figura és a tér, az
organikus forma és a geometrikus szerkezet, a tudatosság és intuíció
összegződik a csak rá jellemző motívum-struktúrákkal. Szentendrén él és
dolgozik. A Magyar Művészeti Akadémiának megalakulása, 1991 óta tagja.
Munkácsy díjas (1985), kiváló művész (1991), s 1993-ban Kossuth díjjal
tűntették ki.
Konok Tamás 1930-ban született Budapesten. Győri
gimnáziumi tanulmányai után a Képzőművészeti Főiskolán Bernáth Aurél
növendéke volt 1948 és 1953 között, ahol Barcsay Jenő az anatómia
tanára. A főiskola elvégzését követően csak dekoratőrként dolgozhatott.
Fontos volt életében Rozsda Endre, Barta Lajos, Bálint Endre
megismerése, akikkel később Párizsban is kapcsolatban állt. Barcsay Jenő
ajánlásával 1957-ben Derkovits ösztöndíjban részesült, s 1958-ban
Párizsban tölthetett fél évet, mint ösztöndíjas. 1960-tól Párizsban,
majd a hetvenes évek elejétől Svájcban élt. Első önálló kiállítását
Párizsban rendezte, 1960-ban. Letisztult formavilágú geometrikus
absztrakcióra építő képi világa a hetvenes évek eleje óta jellemzi
festészetét. Húsz évig nem állított ki Magyarországon, amely 1980-ban
tört meg, győri kiállításával. Kossuth díjas (1998), a Széchenyi István
Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja (2004).
A kamara kiállítás
anyaga kizárólag szitanyomatokból áll, melyek nagy része Szentendrén
készült. A szitanyomás, mint a képzőművészet egyik sokszorosító
technikája a múlt század harmincas, negyvenes éveiben jelenik meg az
Egyesült Államokban, majd alkalmazásának nagy fejlődése a második
világháború után indult el, melyet elősegített, hogy így világhírű
művészek munkáit sokszorosíthatták (Hans Arp, Josef Albers, Jackson
Pollock, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Victor Vasarely és mások).
Magyarországon az első kísérletek a hatvanas évek közepén kezdődtek, s
elterjedésében döntő szerepe volt Kocsis Imrének (szintén Szentendrén
élő művész), akinek segítségével – azon túl, hogy a technika oktatása
része lett a főiskolai képzésnek – 1979-ben létrejött és megalakult a
Szentendrei Grafikai Műhely, melynek keretében Lipták Mihály nyomómester
segítségével azóta is folyik e technika alkalmazásával nyomatok
készítése.
Barcsay Jenő figyelmét is fiatalabb szentendrei
pályatársai irányították rá e technikára, ugyanis azon kevés művészek
közé tartozott, akinek képi világa – konkrét képei – alkalmasnak
mutatkoztak arra, hogy áttegyék őket szitatechnika általi
sokszorosításra. Ismereteink szerint, még életében és aláírásával –
mintegy húsz szita munkája született, melyből most e kiállításon tíz
alapvető mű látható. Balogh László és Deim Pál szitanyomatai is a
nyolcvanas évektől vannak jelen művészetükben, de jelen kiállítás
különlegessége, hogy Balogh legrégebbi munkája is csak 1995-ös, a
legújabb a múlt évben készült, s Deim pedig egy korai munkája (Temető)
mellett három vadonatúj, 2011-ben készült nyomatát mutatja be. Konok
Tamás igényes – esetében négyzet formátumú – nyomatai 1994-ben
készültek.
A művek azért is különlegesek, mert mind a négy alkotó –
mester és tanítványai – szitanyomatai mintegy esszenciájukkal,
attribútumaikkal, kompozíciójukkal, struktúrájukkal – hordozzák
művészetük lényegét, s ily módon a kiállítás látogatók közvetlen
kapcsolatba kerülhetnek a XX. Század magyar képzőművészetének egy
kimagasló mestere és tanítványai műveivel.
A kiállítás anyaga
egy-két fontos dokumentummal kiegészülve végig halad a Kárpát medence
több magyarlakta településén, felhívva a figyelmet a XX. és XXI. század
magyar képzőművészetének kimagasló értékeire, melyeket mester és
tanítványai állítanak elénk, s a sok helyszín egyben kifejezi azt az
összetartozást, melyet a művészet teljesítményei csak erősíthetnek.
Köszönet a szervezőknek, a művészeknek, a kiállítóhelyeknek.
Budapest–Szentendre, 2012. január
Feledy Balázs
Balogh László