Bak Imre: Tegnap, ma, holnap
"Bak Imre festészetének majdnem harminc éve alapvető törekvése a térillúzió megragadása. Képeinek illúzionisztikus perspektívája - ha ez nem képzavar - legalább négy szintre épül: egyrészt a klasszikus konstruktivizmus "rétegelt", az egymást fedő síkok titkolt perspektívájára; másrészt a colourfield painting színintenzitáson és színhangulaton alapuló térélményére; harmadrészt az "ábrázolás", a sejtetett narrativitás, az asszociációk esélye által keltett térképzetre; negyedrészt - az ellentmondással együtt - a művészettörténeti (idő)perspektívára, mely különös, de nem meglepő módon lesz része a fizikai térnek, hiszen az idézet, szervesülése ellenére is, önálló térrel bíró felületet követel." Hajdú István Living Calssics, Győri Városi Művészeti Múzeum, 2005
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2011. május 09., 18:00
meddig: 2011. június 26., 18:00 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Tegnap, ma, holnap - Bak Imre festőművész kiállítása
május 10. (kedd) - június 26. (vasárnap)
Krisztina Palace -1123 Budapest, XII. kerület, Nagyenyed utca 8-14., Déli pályaudvar mellett
Bak Imre
1958-1963: Magyar Képzőművészeti Főiskola. 1971-1979:
Népművelési Intézet képzőművészeti osztálya; 1979-1987: Film Színház
Muzsika tördelőszerkesztő, 1987-1991: Magyar Iparművészeti Főiskola
Művelődéselméleti és Tanárképző Intézet igazgatója, 1987: docens, 1990:
egyetemi tanár, 1988: Munkácsy-díj; 1996: kiváló művész; 1998:
Herder-díj, 1999: Magyar Művészeti Akadémia tagja.
A 60-as
években indult festőnemzedék talán legintegratívabb alkotója. A
progresszív művészet fonala a 40-es évek végén, az Európai Iskola
felszámolásával megszakadt, a magyar és az egyetemes művészet közötti
kapcsolat másfél évtizedre megszűnt.
A 60-as évek közepén talált
rá arra, hogy festői karaktere valamiféle geometrikus formálást,
rendezett felületeket, tiszta színeket igényel. Létrehozott egy
képrendszert, amelyen sávok futottak a képfelületeken különböző
irányokba. Próbálták a területet valahogyan rendezni, és egy idő után
meghatározni a képterületnek a formáját is. A kapcsolódási irány az
egyetemes művészet fő törekvéseihez ekkor már az amerikai művészet, a
hard edge, minimalizmus és igen áttételesen a pop-art, s mindez európai,
elsősorban német közvetítéssel. Ezt a fajta, geometrikus újabsztraktnak
is nevezett művészetet abban az időben a világon többfelé művelték,
számára ez azt jelentette, hogy magyar létére valamilyen módon úgy
kellett alakítani ezeket az abban az időben általánosan elismert
formálási módszereket, hogy ebben a személyes jelenlét és a magyar
avantgárd tradíció is kifejezésre jusson. Ezt a magyar népművészet
különböző motívumaiban találta meg. Ezek lehetőséget adtak arra, hogy a
bizonyos mozgó és kanyargó sávok olyanfajta mintákat, formákat írjanak
le, amelyek itt-ott hímzés motívumokra, vagy más folklorisztikus
jegyekre emlékeztetnek. Ezekből a motívumokból színharmóniákat,
színösszefüggéseket emelt ki, a formai vonatkozások mellett
színfogalmazási karaktert is keresett, amiről azt gondolta, hogy más,
mint amit például az amerikaiak csináltak (Zöld-fekete-lila, 1968,
Sávok I.-II., 1968).
1971 a programkészítés pillanata volt, Fajó
Jánossal és Nádler Istvánnal együtt fogalmazták meg művészeti
elképzeléseiket. A törekvések első komoly visszaigazolása az 1971-es
esseni kiállítása volt, ahol a bemutatott képeken a színek redukálódtak,
eltűntek és a főszerepet a szerkezetek vették át. A 70-es évek első
felében következett számára a konceptuális periódus, amikor az idea, a
művészeti program vált döntővé. A kivitelezés másodlagos szerepet
kapott, és mintegy négy éven keresztül fotókat készített, szövegeket
írt, xerox grafikákat gyártott, ami elég alapos ízlésváltást jelentett.
1973-ban
Fajó Jánossal, Keserü Ilonával, Molnár Sándorral és Nádler Istvánnal
létrehozták a Budapesti Műhelyt. A 70-es évek második felében újra
visszatért a festészethez. Döntő változás volt a korábbi hard edge
időszakhoz és az újabsztrakt időszakhoz képest, hogy itt a formák
jelekké szerveződtek. A forma mint jel, egy nyelvi rendszernek az eleme,
ami kifejez bizonyos téri, dinamikai, hangulati és érzelmi tartalmakat.
A 80-as évek fordulóján a geometrikus rendszer egyre
összetettebbé vált, a képsíkokon tereket, mélységeket jelenített meg
(Fekete-fehér 6., 1982). A neoavantgárd vége, a
posztmodern-transzavantgárd fordulat 1983-1994-ben egy hosszabb művészi
szakasz végén érte, és egészen simán tudott alkalmazkodni a festészet
radikális előretöréséhez.
Festményei megőrizték alapvetően
geometrikus szerkezetüket, ugyanakkor elmélyült a képtér, a perspektíva
egyre határozottabb szerephez jutott, valamint kivilágosodott, derűssé
vált színhasználata, és ami szintén korjelenség, megnövekedtek
képméretei.
A 90-es évekre a fő motívum az építészeti
tagozatokból épített skruktúra lett. Évtizedek alatt kimunkált
munkamódszere, hogy egészen kis méretben, de tökéletesen megfesti új
képeit, majd egy léptékkel nagyobban is, és ezután választja ki a
számtalan, "vázlat" közül a véglegest. oktatási és elméleti tevékenysége
is igen jelentős.