Az együttérzés építészete - El-Hassan Róza kiállítása
Az együttérzés építészete - El-Hassan Róza kiállítása
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2016. március 23., 18:00
meddig: 2016. április 29., 18:00 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Az együttérzés építészete - El-Hassan Róza kiállítása
Budapest, Inda Galéria
2016. március 23 - április 29.
El-Hassan Róza az elmúlt évek során egyre intenzívebben elmélyült az
archaikus szíriai építészet tanulmányozásában, és elkötelezett
társadalomkritikai és emberi-jogi aktivizmusának egy újabb fejezetét
nyitotta meg azzal, hogy művészi víziójában összekapcsolta az ökológiai
alapú és autentikus arab népi építészet évezredes hagyományát a szíriai
háborús helyzet következtében kirobbant humanitárius katasztrófa
enyhítésének és a földig rombolt nagyvárosok újjáépítésének egy
lehetséges, fenntartható megoldási módjával. A kiállításon bemutatásra
kerülő rajzok, vázlatok, plasztikák, installációk és különböző léptékű
építészeti modellek először teszik a
budapesti közönség számára is láthatóvá ennek az évek óta tartó kutató
és alkotói folyamatnak hangsúlyosabb irányait.
Az Inda Galéria
legutóbb 2013-ban rendezett önálló kiállítást a művésznek, aki az elmúlt
évek során egyéni és csoportos kiállítások, konferenciák és workshopok
résztvevőjeként folyamatosan jelen volt a nemzetközi kortárs
képzőművészeti élet meghatározó helyszínein.
El-Hassan Róza
művészeti tevékenysége és alkotói figyelmének iránya a 90-es évek
végétől szorosan összefonódott azokkal a történelmi, társadalmi,
geopolitikai kataklizmákkal, amelyek aktuálisan meghatározták az egyén
és az elnyomó politikai hatalmi rendszerek viszonyait, háborús
konfliktushelyzeteket és humanitárius katasztrófákat idéztek elő és
minden vonatkozásban felforgatták és kilátástalanná tették tömegek
számára a mindennapi létezés alapfeltételeit. A délszláv háború
embertelen etnikai tisztogatásai, a túlnépesedési paradigma globális
geopolitikai következményei, az izraeli-palesztin konfliktus
erőszakmentes rendezésének víziója, a vallási alapú erőszak és az
elnyomó rendszerek irracionális logikájának tombolása a vallási
fundamentalizmus jegyében, a demokratikus társadalomfejlődés lehetőségei
és az európai modernizmus korlátai az iszlám társadalmakban azok a
globális léptékű témák, amelyeknek a személyes viszonylatai és egyénre
gyakorolt közvetlen hatása az, ami El-Hassan Róza műveinek tágabb
kontextusát megteremti. Az az érzékeny, empatikus és együtt érző
művészeti-aktivista pozíció, amit El-Hassan Róza saját alkotói
stratégiájaként kialakított hol nyilvánvalóbban, hol rejtettebb,
szimbolikusabb formában, de folyamatosan jelen van műveiben.
Az
„Arab Tavaszt” követő társadalmi átalakulások pozitív és bizakodó
várakozásai rövid idő alatt szertefoszlottak szinte minden érintett arab
országban és a nyomukban járó politikai változások sok helyen
erőszakhoz és polgárháborúhoz vezettek. Az erőszak pusztítása
megállíthatatlannak tűnik, az emberi szenvedés felmérhetetlen, a
menekültek milliói embertelen körülmények között igyekeznek túlélni,
hatalmas migrációs válságot előidézve, amely az európai társadalmak
számára is hatalmas morális kihívást jelent.
Kivonhatja-e a
művész magát ezeknek az égető humanitárius katasztrófáknak a hatása
alól? A válasz egyértelmű nem. El-Hassan Róza esetében ez alapvető
identitás kérdés is egyben: megtalálni azt az érvényes művészi pozíciót,
azt a megfelelő tematikát, kifejezésformát és esztétikát, amely a
legautentikusabban reprezentálja az autonóm művész érintettségét és
elkötelezettségét. A kiállítás egy lehetséges javaslatot fogalmaz meg:
az ökológiai szemléletmódban gyökerező társadalmi szolidaritás ‒ ami
felül tud emelkedni vallási előítéleteken, a jóléti sovinizmus önzőségén
és az etnikai alapú diszkrimináción ‒ lehet az a közös szemléleti alap,
amely békét és társadalmi megnyugvást hozhat ebben a kaotikus háborús
helyzetben.
A kiállítás kurátora Bencsik Barnabás