- Info
André Kertész és Szigetbecse
Ritkán látott képek 3. – André Kertész és Szigetbecse
Esemény megnevezése: |
|
Időpont: |
2015. június 01., 13:15
meddig:
2015. szeptember 28., 13:15
|
Helyszín: |
Budapest
|
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal
iCal
|
Ritkán látott képek 3.
André Kertész és Szigetbecse
Mai Manó Ház 2015. május 29. – október 4. Megtekinthető: minden nap 11-19 óra között.
Kurátor: Kincses Károly és Spéder Zsófia
„Itt vagyok a gyerekkori emlékeim legdrágább helyén és fájó szívvel
gondolok azokra a gyönyörű emlékekre, mik ide kötnek. André Kertész
Sziget Becse 1984. márc. 13.”
Harminc évvel ezelőtt halt meg az egyetemes és a magyar fotográfia egyik legfontosabb alkotója, André Kertész.
1984-ben 120 eredeti fotóját küldte el, s úgy rendelkezett, hogy halála
esetén személyes tárgyaiból, bútoraiból is jusson az átépített
szigetbecsei parasztházban létrehozott André Kertész Emlékmúzeumba, ahol
az eredeti képek ún. fakszimile másolatai vannak közszemlére téve.
A Mai Manó Ház – a Magyar Fotográfusok Háza „André Kertész és
Szigetbecse” című kiállítása most egyaránt tiszteleg a nagy fotográfus,
és az emlékét őrző hagyomány előtt: az örökül hagyott és megmaradt 119
Kertész fotót, továbbá az összegyűjtött filmeket, interjúkat,
dokumentumokat, könyveket, aprónyomtatványokat mutatja meg, egy ritkán látott összeállítást tár a közönség elé.
Kertész utoljára 1984-ben járt Magyarországon, és az itt töltött 12 nap
alatt a fotós szakma színe-javával találkozott, akik a Mai Manó Ház
Napfényműtermében készült, a kiállításon bemutatott portréfilmben, 30 év
távlatából emlékeznek az egyetemes fotótörténet ikonikus alakjára. A tárlat további különlegessége, hogy a személyes emlékeket is
tartalmazó képaláírásoknak köszönhetően a látogatók úgy érezhetik,
mintha maga André Kertész vezetné őket az eredeti nagyítások között. Ritkán látott képek – a Mai Manó Ház kiállítás-sorozata
2010 nyarán rendezte meg a Magyar Fotográfusok Háza a Ritkán látott
képek című kiállítás-sorozatának első részét, mely a Magyar Fotográfiai
Múzeum (Kecskemét) kincseiből válogatott. A sorozat elindításával célunk
az volt, hogy a magyarországi fotográfiai gyűjteményekben megtalálható
és a közönség elé sajnálatosan ritkán kerülő képeket bemutassuk.
A 2010-es kiállítás sikere után biztosak voltunk abban, hogy a sorozatot
érdemes folytatnunk. 2012-ben a vidéki múzeumok közgyűjteményeinek
fotográfiai anyagaiból mutattuk be a magyar fotótörténet ritkán látott
remekeit. 2015-ben André Kertész Szigetbecsének adományozott gyűjteménye
látható a Mai Manó Ház kiállítótereiben.
Magyarországon számos értékes fotógyűjtemény található, amelyekben
kiemelkedő művészeti örökségünket őrzik. Büszkék lehetünk a magyar
fotográfiára, arra a művészeti műfajra, melynek története nem írható le
az elment és az itthon maradt magyar fotográfusok munkásságának ismerete
nélkül. Szeretnénk megmutatni a fiatalabb fotográfus nemzedékeknek az
elődök életművét, hogy arra építve hozhassák létre a sajátjukat.
A népligeti cirkusz előtt, 1920. május 19. © André Kertész Emlékmúzeum, Szigetbecse
André Kertész és Szigetbecse – Kronológia
1894
Július 2-án született Budapesten, Kertész Andor néven.
Apja Kertész Lipót (1842 k. – 1909), a magyar irodalom klasszikusait
rendkívül alaposan ismerő és értő, de üzletileg nem túlságosan sikeres
könyvkereskedő, dolgozott a tőzsdén, valamint volt néhány telke is.
Anyja Hoffmann Ernesztin (1863 – 1933), egy Teleki téri kávékimérés
tulajdonosa.
1900 k.
Gyermek- és ifjúkorát részben Szigetbecsén töltötte rokonánál, Klöpfer
Mihálynál, akiknek padlásán több, fametszetekkel, litográfiákkal
illusztrált régi német családi képes újságokat talált. Az egyik ilyen a
Die Gartenlaube volt. Ezeket nézegetve támadt fel benne a vágy, hogy
egykor majd ő is hasonló képeket készítsen.
1909
Apjuk tuberkulózisban meghalt. A három fiú nevelését ettől kezdve
gyámjuk, anyjuk testvére, Hoffmann Lipót (1855 – 1925) irányította.
Hoffmann Lipót a tőzsdén dolgozott, ez a fiúk pályaválasztására is
rányomta bélyegét.
1912
Andor felsőkereskedelmi iskolai érettségit tett, bár már ekkor biztos
volt benne, hogy a fényképezésből akar a jövőben megélni. A Budapesti
Kereskedelmi Akadémiára járt. Első keresetéből vett egy fényképezőgépet
(Ica-Platten-Camera Ariso No 4.). Autodidakta módon tanult fényképezni,
előhívni, nagyítani. Legelső fényképei közül kiállításra került néhány a
mostani kiállításon is. (Édes álom, Április hó)
Tanulmányai befejeztével nagybátyja elhelyezte a Budapesti Áru- és
Értéktőzsdén, ahol levelezőként dolgozott. Ehhez a munkához nem sok
kedvet érzett, sok időt töltött Szigetbecsén is, fényképezte a
környéket.
1914
Szigetbecsén és unokahúgáéknál, Tiszaszalkán fényképezett, a bátyjától
ajándékba kapott Voigtländer Alpin 9×12 cm-es, háromszoros kihúzatú,
6,3-as lencséjű, üvegnegatívra és packfilmre egyaránt dolgozó
fényképezőgéppel.
Önkéntesként vonult be az első világháború kitörésekor.
1915
Az év elején Ausztriában a görzi tisztiiskola hallgatója. Január 1-én
itt készítette Levélíró katona című képét. Év végén a lengyelországi
fronton súlyosan megsebesült egy mellkas lövéstől a bal keze. Majd egy
évig részben béna volt, egész karja sínben volt, s egy tífuszon is
átesett. Kórházba került először Budapestre, majd Esztergomba, ahol
megszakításokkal majdnem két évet töltött.
Ezredbeli bajtársaival elhatározták, hogy képeiből összeállítanak egy
kis kötetet, s a remélt bevételt a Vöröskeresztnek juttatják. Végül csak
egy levelezőlap-sorozat készült a képekből.
1916
A Borsszem Jankó humoros hadi rajz- és fényképpályázatára beküldi a
fronton készített önarcképét. Kertész épp egy patak partján
tetvészkedik, miközben a lövedékek a feje felett süvítenek. A Borsszem
Jankó 1916. február 20-i számában közzétett eredményhirdetés szerint a
tíz díjazott közül Kertész képe a kilencedik.
1917
Esztergomban és környékén fotózott. Két képe – a Mese és a Kupaktanács –
megjelent az Érdekes Újság 1917. március 25-i számában, mint a lap
negyedik háborús fényképpályázatára beküldött pályamű.
1918
Március 2-án Pozsonyban fényképezett, két, itt készült képét láthatják
most. Szeptembertől október végéig Brailában szolgált, majd október
utolsó napjaiban hazaindult. Harctereken készített negatívjai néhány
kivételével megsemmisültek az őszirózsás forradalomban.
1919
Júniustól szeptemberig Szigetbecsén nyaralt, fotózott itt és
Dunaharasztiban is. A Budapesti Giro- és Pénztáregyletben dolgozott. Itt
találkozott először későbbi (második) feleségével, Sali (Salamon)
Erzsébettel. Kertész első képe róla: falun, parasztgyerekektől körülvéve
rajzol.
Kertész Andor fiatal képzőművészekkel barátkozott, festőkkel, mint
Aba-Novák Vilmos, Szőnyi István, Korb Erzsébet, Soós Imre, Czumpf Imre,
Patkó Károly, Novotny Emil, a szobrász Pátzay Pállal, a grafikus Zilzer
Gyulával. Ekkor fogalmazódik meg benne, hogy Párizsba szeretne menni, de
családja ekkor még nem engedi.
1921
Júniusban Tiszaszalkán nyaralt és fényképezett. Innen látogatott át
júliusban Abonyba régi méhész barátjához, Pabst Edéhez. Ekkor készítette
egyik legismertebb fotóját, a Vak muzsikust.
1922
Szigetbecsei az egyetlen megmaradt fotója a becsei rokonokról: Klöpfer Mihály, Margit és Rózsika. Unokabátyámék, ahol nyaraltam.
1924
Májusban az Iparművészeti Múzeumban megrendezett IV. Művészi
Fényképkiállításon a MAOSZ (Magyar Amatőrfényképezők Országos
Szövetsége) tagjaként Kálvin tér, Tavasz és Tavaszi hangulat című képeit
állította ki. Oklevelet nyert, s az ezüstérmet csak azért nem kapta
meg, mert nem volt hajlandó fotóiból brómolaj nyomatokat készíteni.
A Kertész által említett címlapfotó a Tabáni este, 1925. június 26-án
jelent meg. Az éjszakai felvételen öccse, Jenő látható, aki Kertész
visszaemlékezése szerint hősiesen viselte a nyolc-tíz perces expozíció
megpróbáltatásait.
1925
Családja beleegyezett, hogy Párizsba utazzék. Nagybátyja, gyámja
Hoffmann Lipót nem sokkal ezután meghalt. Kertész harmincegy éves volt,
amikor Párizsba került, ahol 11 évet töltött.
1936
Amerikába utazott, a Keystone ügynökség meghívására. Csak egy évet akart
ott tölteni, de a háború és egyéni körülményei végleg ott marasztották.
1948
Magyarországra utazott, bátyjával Szigetbecsén is járt. A tanácsi
vezetők értetlenül fogadták, viszont rálelt egykori játszótársára,
Stromayer Kati (nénire). A falunak ajándékozta dedikált „Köszönetként a
szép gyermekkorért” könyvét, a „Barátaink az állatokat”, ennek azonban
azóta nyoma veszett.
1963
Előkerültek a háború előtt Párizsban hagyott és elveszettnek hitt
negatívjai. Ezek között sok a még Magyarországon készült üvegnegatív.
Októberben Kertész a Magyar Fotóművészek Szövetségének vendégeként
Magyarországra utazott.
1971
A Magyar Nemzeti Galériában rendezett önálló kiállításán hatvannyolc
képét láthattuk. A megnyitóra Kertész is Magyarországra utazott, ismét
ellátogatott Szigetbecsére, ahol lefényképezte Stromayer Kati nénit és
férjét, melyet a család máig őriz, s most bemutatjuk.
1982
Bostonban megjelent Hungarian Memories című, 187 képet tartalmazó albuma, Hilton Kramer bevezetőjével, sok szigetbecsi fotóval.
1984
Március 10-én a Budapesti Tavasz díszvendégeként Magyarországra utazott.
Március 13-án ellátogatott Szigetbecsére. Március 14-én Budapesten
átvette Raffay Béla tanácselnöktől a Ráckevéért emlékérmet. Március
15-én kiállítása nyílt a Vigadó Galériában. Március 16-án Losonczi Pál,
az Elnöki Tanács elnöke kitüntette a Magyar Népköztársaság
Zászlórendjével. (Ő volt az egyetlen fotográfus, aki megkapta ezt a
kitüntetést.) Március 18-án – csaknem hetven év után – Esztergomba
látogatott. Fényképezőgéppel a kezében felkereste egykori felvételei
helyszíneit, a Várhegyet, a Szent Tamás hegyet, a szigetet. Március
20-án Kepes András tv-interjút készített vele a Stúdió ’84 számára. A
televízió másnap sugározta azt a 45 perces portréfilmet, amit a
kiállításban is láthatnak.
Március 21-én elutazott Párizsba. A Főfotó Bodnár János szerkesztésében
megjelentette az André Kertész Magyarországon című kötetet. Július 30-án
ismét Magyarországra jött egy francia tv-stábbal, akik életéről
forgattak portréfilmet, s felkeresték Kertész magyarországi életének
legfontosabb helyszíneit. Július 31-én Kertész délelőtt Budapesten a
Váci utcában, a Fotóművészeti Galéria előtt dedikálta megjelent könyvét.
Hosszú sorok kígyóztak az utcán. Délután Ráckevére utazott, ahol ebédet
adtak tiszteletére a Fekete Holló étteremben, később Szigetbecsén
megtekintette Wandracsek Mártonék pincéjét, amelyet még gyermekkorából
ismert, az emlékház céljára kijelölt épületet a Kossuth utca 34-ben,
valamint a Becsei-tavat, ahol elkészítette utolsó szigetbecsei
felvételét. Délután hat órakor a szigetbecsei Petőfi Művelődési
Otthonban megnyílt Kertész kiállítása.
1985
Január 10-én Kertész táviratban jelezte New York-ból Ráckevére, hogy a
megígért ötven eredeti fotót küldi, amint elkészülnek. Március 11-én
Ráckevén megalakult az André Kertész fotógyűjtemény létrehozására
alakított operatív bizottság. Július 6-án Szelényi Károly elhozta New
Yorkból a Kertész által adományozott százhúsz fotót és a képek
felhasználását szabályozó adományozó levelet.
Szeptember 29-én New Yorkban elhunyt André Kertész.
1986
November 14-én a The André and Elisabeth Kertész Foundation Inc. Kertész
felszámolt New York-i lakásából jegyzék kíséretében az André Kertész
Emlékmúzeumnak ajándékozott három bútordarabot és nyolc kartondoboznyi
személyes használati- és dísztárgyat, melyek közül több is szerepelt
öregkori Polaroid felvételein.
1987
Május 30-án megnyílt a szigetbecsei André Kertész Emlékmúzeum.
Forrás: Mai Manó ház
Visszatükrözödés (Jenő öcsém), 1919. szeptember 14. © André Kertész Emlékmúzeum, Szigetbecse
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
|
-
november
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
| | | | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |
|