A Nyolcak
A 20. század elejei nemzetközi képzőművészeti irányzatokhoz szervesen illeszkedő Nyolcak művészcsoport alkotásait mutatja be a Szépművészeti Múzeum május közepén nyíló kiállítása. A csaknem 200 alkotást felvonultató tárlat a Nyolcak nemrég bezárt pécsi bemutatójának újragondolt, a jelentősebb művekre koncentráló változata, amelyen kevesebb, de az előző tárlaton nem szereplő műveket is láthat a nagyközönség. A Szépművészeti örömmel ad otthont „A Nyolcak”-nak, hiszen a múzeum európai művészetet bemutató állandó kiállítása nagyszerű keretet ad a magyar képzőművészet talán legkiemelkedőbb korszakát fémjelző tárlatnak.
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2011. május 17., 09:10
meddig: 2011. szeptember 12., 18:00 |
Helyszín: | Budapest, Szépművészeti Múzeum |
Név | Szépművészeti Múzeum |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
A Nyolcak
2011. május 17 – 2011. szeptember 12.
Budapest, Szépművészeti Múzeum
A
Nyolcak tagjai (Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok
Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan, Tihanyi Lajos) a 20.
század első éveiben, elsősorban a francia modern művészettől inspirálva
teremtették meg önálló festői stílusukat. 1909-ben rendezett budapesti
kiállításuk fordulópontot jelentett a magyar művészet történetében:
elsőként állt a közönség elé egy olyan fiatal művészcsoport, melynek
munkássága szervesen illeszkedett a legmodernebb nemzetközi
irányzatokba.
A Nyolcak tagjai a fauvizmus, elsősorban Matisse
alkotásai mellett leginkább Cézanne művészetéből merítettek, fejlődésük
is idővel az oldott, erős színeket használó festői
megoldásoktól egyfajta klasszicizáló monumentalitásig ívelt, de a
csoport megosztottságához vezető utolsó tárlaton már kubizáló és főleg
expresszionista jellegű műveket mutattak be.
Összesen
három, korabeli kiállításukat magas színvonalú kulturális rendezvények
kísérték, olyan művészek és gondolkodók aktív részvételével, mint a
költő Ady Endre, a zeneszerző Bartók Béla és Kodály Zoltán valamint a
filozófus Lukács György.
A
Nyolcak budapesti centenáriumi kiállítása a 2006-ban a Magyar Nemzeti
Galériában rendezett Magyar Vadak című tárlat, valamint a 2008-2009-ben
nagy sikkerrel zajló franciaországi Fauves Hongrois című kiállítás-körút
(Céret, Le Cateau-Cambresis, Dijon) és a pécsi Európa Kulturális
Fővárosa programsorozat pillérprogramként kiemelt Nyolcak kiállításának
szerves folytatása.
A
mostani tárlat a pécsi kiállítás újragondolt, átszervezett változata,
így főbb vonalaiban megegyezik annak koncepciójával, de részleteiben
finomodott, a jelentősebb művekre koncentrálva sűrűsödött, ugyanakkor
Pécsett nem szereplő, fontos művekkel gazdagodott. Amíg pécsi tárlat a
teljességre törekedett, addig a mostai kiállítás inkább átfogó képet
kíván nyújtani a művészcsoport tevékenységéről.
Ezek
közül is kiemelkedik Orbán Dezső korábban elveszettnek hitt,
Ausztráliából érkező, Magyarországon több mint 90 éve kiállításon nem
szereplő, 1912-es, fekvő női aktja, de látható lesz Czóbel Béla három
olyan, nemrég előbukkant, 1905-ben keletkezett műve is, amely a művész
párizsi korszakának meghatározó képei közé tartozik.
A
kiállítás gerincét továbbra is a centenáriumát ünneplő Nyolcak csoport
három egykori budapesti tárlatának (1909, 1911, 1912) rekonstrukciós
kísérlete képezi. Ezt a törzsanyagot kiegészíti a tagok 1904-1914 között
készült alkotásainak reprezentatív válogatása. A Szépművészeti Múzeum a
pécsitől eltérően nagyobb hangsúllyal mutatja be a Nyolcak
megalakulásának főbb előzményeit, így ha csak jelzésszerűen is, de a
látogatók megismerhetik a Magyar Impresszionisták és Naturalisták
Körének (MIÉNK) jelentőségét, és a tárlat egy egész teremsort szentel a
csoportformálódás egyik legfontosabb bázisát jelentő, Kernstok Károly
nyergesújfalúi birtokán született műveknek, valamint a párizsi,
elsősorban fauve tendenciájú előzményeknek. Ebben a két szekcióban
néhány olyan fontos mű is látható, melyek a pécsivel párhuzamosan futó
brüsszeli Dialogue du fauves című reprezentatív, magyar Vadakat bemutató
tárlaton szerepeltek, így csak most váltak integrálhatóvá a Nyolcak
kiállításába.
A
kiállítás a Nyolcak egykori három tárlatát követve három főbb egységre
tagolt teremsorban, logikus egységekben mutatja be a csoport egyéni
törekvéseit is, így az eredeti 1911-es Nemzeti Szalonbéli Nyolcak
kiállítás szellemének megfelelően kiemelt hely illeti Berény Róbert
retrospektív kollekcióját, és a kedvezőbb teremadottságoknak
köszönhetően ezúttal az egyik ellenpólus, a Pór Bertalan nevéhez
köthető monumentális festészet is nagyobb teret kap. A Nyolcak
monumentális törekvéseit bemutató szekció most a kronológiai sorrendnek
megfelelően kettéválik, így a pécsi kiállítástól eltérően a Kernstok
Károly által tervezett Schiffer-villa üvegablak-rekonstrukció a tárlat
legvégére került. Az ezt megelőző teremsor, azaz a Nyolcak utolsó,
1912-ben rendezett kiállításához tartozó művek bemutatása a pécsitől
több tekintetben is eltér, hiszen ezúttal egységes terembeosztásban
láthatóak a legfontosabb művek.
A
kiállításon első alkalmommal láthatja a nagyközönség a nemrég készült,
csoport tevékenységét tudományos igénnyel feldolgozó, népszerűsítő
dokumentumfilmet is.
Kurátorok: Barki Gergely, Molnos Péter, Passuth Krisztina, Rockenbauer Zoltán és Sárkány József.
A kiállítást rendezte: Barki Gergely, Rockenbauer Zoltán