A fenséges geometriája
Válogatás az Antal– Lusztig-gyűjtemény és a Vass László Gyűjtemény anyagából; 2014. július 13. – 2014. szeptember 14.
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2014. július 15., 12:30
meddig: 2014. szeptember 14., 18:00 |
Helyszín: | Debrecen |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
A fenséges geometriája
2014. 07. 12 - 2014. 09. 14.
Debrecen, MODEM - Modern és Kortárs Művészeti Központ
Kiállító művészek:
Bak Imre, Bálint Endre, Barcsay Jenő, Bene Géza, Bukta Imre, Csontváry Kosztka Tivadar, Deim Pál, Egry József, Erdély Miklós, Erdélyi Gábor, Fajó János, Ferenczy Noémi, Gadányi Jenő, Gál András, Gyarmathy Tihamér, Gyenis Tibor, Haász István, Halász Károly, Hencze Tamás, Károlyi Zsigmond, Kassák Lajos, Konok Tamás, Korniss Dezső, Lossonczy Tamás, Mattis Teutsch János, Moholy-Nagy László, Nádler István, Nagy István, Szőnyi István, Szűcs Attila, Tornyai János, Vajda Lajos, Vaszkó Erzsébet, Veszelszky Béla
A
kiállításon két prominens, magyar műgyűjtemény párbeszédén keresztül
rajzolódik ki a modern és az avantgárd művészet magyarországi története.
A koncepció arra az elképzelésre támaszkodik mely szerint a huszadik
századi művészet történetét nem igazán a realizmus és az absztrakció
egymással ellentétes erői formálták, hanem inkább e két eltérő
esztétikai törekvés dialektikája, sőt dialógusa. A kiállítás így nem
csupán két – inkább hasonló, mint eltérő szempontok szerint
összeállított – gyűjtemény párhuzamos történetét állítja egymás mellé,
hanem kifejezetten arra fókuszál, hogy a fenséges fogalmán keresztül
párbeszédet kezdeményezzen a vegytiszta absztrakció és a hagyományos
természetábrázolás között.
Moholy-Nagy László: Fénymobil terv, 1946, vegyes technika, papír,
Antal-Lusztig-gyűjtemény
A
fenséges ábrázolásának problematikája a huszadik század elejéig
elsősorban a tájképeken körvonalazódott. Edmund Burke rövid és frappáns
meghatározása (1757) szerint a fenséges az, ami félelemmel vegyes
elragadtatást vált ki az emberből. A fenséges látványa az angol
filozófus szerint ráadásul olyan gyönyört kelt, amelynek meghatározó
összetevője annak öröme is, hogy kellő – mondhatni esztétikai –
távolságból tapasztalhatjuk meg a természet fenségességét, vagyis csak a
lávafolyam, a hurrikán, vagy a viharos tenger látványát élvezzük, de
pusztító hatását nem éljük át. Immanuel Kant ezt a fenséges-elképzelést
analizálta tovább, és arra a következtetésre jutott, hogy a fenséges
egyrészt az, ami az érzékeink által nem fogható fel, de egyúttal annak
öröme is, hogy az ész mégis csak képes a határtalanról, a végtelenről és
a felfoghatatlanról valamiféle fogalmat alkotni. A huszadik század
elejétől kezdve éppen ez a bizonyos határtalan és felfoghatatlan
„valami” kezdte el intenzíven foglalkoztatni a képzőművészeket Kazimir
Malevics fekete négyzetétől Barnett Newman és Mark Rothko végtelenbe
vesző színmezőin át a radikális festészet fenséges ürességéig. Az
„ábrázolhatatlan ábrázolása” nemcsak a geometrikus absztrakció és az
absztrakt expresszionizmus kulcsává vált, hanem az egész avantgárd
művészet hajtóerejévé is.
Lossonczy Tamás: Ég, 1946, olaj, vászon,
Vass László Gyűjtemény
A mi lokális, magyar történetünk ugyan nem nyúlik vissza Kantig és a Felvilágosodás koráig, de azért Kassáktól és Csontvárytól kezdődően az Európai Iskola és a magyar neoavantgárd remekművein keresztül elvezet egészen a kortárs művészet különféle elvont és figuratív tendenciáiig. A fenséges geometriája című kiállításon a MODEM-ben időről-időre látható Antal– Lusztig-gyűjtemény képeit ezúttal Vass László műgyűjteményének darabjai egészítenek ki. Vass László az 1970-es években kezdte megalapozni gyűjteményét, Barcsay Jenővel kötött szoros barátsága terelte érdeklődését a geometrikus absztrakt, konkrét és konstruktív festészet iránt. Az Európa legjelentősebb magángyűjteményei között számon tartott kollekció nagy része a veszprémi Modern Képtárban látható.
Kurátor: Hornyik Sándor