Szabó István és Gryllus Dániel Munkácsy Krisztus trilógiájáról
Az egyházi tárlatvezetések sorozat hatodik, befejező részének előadói Szabó István református püspök és Gryllus Dániel Kossuth-díjas zenész voltak a Magyar Nemzeti Galériában. Fotó: Kondella Mihály
Már kisdiák korában elemi hatást gyakorolt rá az "Ecce Homo". Néhány évtized elteltével az érdeklődőket kalauzolta Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiájánál Szabó István dunamelléki püspök a Magyar Nemzeti Galériában.
Szokatlan tárlatvezetést, közös képmeditációt hirdetett meg az
Asztali Beszélgetések Kulturális Alapítvány a Magyar Nemzeti Galériával
és a Munkácsy Alapítvánnyal közösen. A hatrészes alkalmon egyházi
vezetők mutatták be a teológus szemszögéből Munkácsy Mihály
Krisztus-trilógiáját.
Árpilis 16-án, szombaton Szabó István, a Dunamelléki Református Egyházkerület püspöke mondta el gondolatait a festményekről.
A Nagyhétre hangolva Gryllus Dániel Kossuth-díjas zeneszerző adott elő a Bibliából táplálkozó dalokat a galéria közönségének, a verseket a bibliai szövegek nyomán Sumonyi Zoltán írta.
Szabó István tárlatvezetésére minden jegy elkelt, így mintegy kétszáz érdeklődő kísérhette a figyelemmel a helyszínen az előadást.
Az ártatlan megvádolása és elítélése
Krisztus Pilátus előtt (1881)
Szabó István: "Minden műalkotás
valódi értéke az expresszivitásban fejeződik ki. Ez pedig itt a
megkötözött, vádszékre hurcolt Jézus átadatása – a passio egyik lényeges
mozzanata, amit maga Jézus jövendöl: az Embernek Fia Jeruzsálembe megy
és halálra adatik, átadatik– tradíció! Az ember legrosszabb tradíciója –
az ártatlan megvádolása és elítélése. A Krisztus Pilátus előtt éppen
ezt a pillanatot ragadja meg és fejezi ki. Mert bár talán a jézusi
alakot első pillantásra nem találjuk, ha azonban az alakot tekintetét, a
kifejező kézmozdulatokat, a bontakozó erőszak dinamikus vonalait
követjük, akkor azt játjuk, hogy ugyan nem Jézus áll a mértani
középpontban, de őreá irányul az erőszaknak ez az átadás-átvétele, az
adás-vétel, mely harminc ezüstön forog, egy rabszolga árán. (…)Ha
hiányoljuk a feltámadásnak akárcsak szimbolikus jelét (amit a
passió-festők azért rendre elrejtenek képeiken), úgy az a válaszom: az
magában Jézusban mutatkozik – az ő alakján világlik át az üdvözítés és
az örök élet nagy misztériuma."
Vallani mindig csak igazat lehet
Golgotha (1884)
„A
felgomolyló sötétség már-már elrejti előlünk a kivégzést felügyelő
római centurió alakját. Ő is a sötétedő és süllyedő szakaszban
tartózkodik – de róla ezt írja az evangélista: „Látván pedig a százados,
aki vele átellenben áll vala, hogy ekként kiáltva bocsátá ki lelkét,
monda: Bizony, ez az ember Isten Fia vala!” (Márk 15:39) Ez a kiáltás az
elismerés, és a hitvallás szava. Némelyek szerint csak az elismerésé:
aki ott szenved és hal, már-már a mítoszok istengyermeke, nemes és dicső
lélek. De inkább a hitvallás szava – transzparens szó, mert vallani
mindig csak az igazat lehet, vallani hazugságot nem lehet, vallomás ez,
igaz beszéd, hitvallás, mely mindig transzparens is. Akiről Keresztelő
János azt mondta: néki fel kell emeltetnie, - ezen a vallomáson
keresztül emeltetik legelőbb teljes méltóságára, éppen ott halálában.”
Íme az ember
Ecce Homo (1896)
„Itt
most mindenki egyfelé tekint, Jézusra, akit politikai váddal hurcoltak
Pilátus elő, s aki tudja, hogy ez a Jézus ártatlan, s úgy akarja őt
szabadlábra helyezni, hogy megostoroztatásával, megcsúfolásával
kielégíti a dühös vádaskodókat. Itt azonban már nemcsak vádlók vannak a
színen, hanem követők is. A helyzet tehát nem ugyanaz. S ezt Pilátus
mozdulata fejezi ki: íme, az ember. Íme, az ember? – Ahogy a megvert és
megcsúfolt Jézus állt Pilátus mellett, a reá mutató mozdulat inkább ezt
fejezi ki: íme, a tiétek. Visszaadom nektek. Ártatlan. Ártalmatlan.
Visszaütni sem tud. Meztelen. Ami rajta van, kölcsöndicsőség, a gyarmati
alattvalóra terített katonapalást. Íme, az ember.”