Körösfői-Kriesch Aladár Művészeti Díj – Fábián Dénes Zoltán méltatása
Galambos Ádám: Fábián Dénes Zoltán méltatása; Körösfői-Kriesch Aladár Művészeti Díj – Gödöllő, 2018. október 29.
„Jó ideje nyilvánvalóvá vált már számomra a sorsom. Újra és újra nekibátorodom, hogy valamiféle párhuzamot próbáljak megvonni képzőművész-tanár őseim és a magam pályafutása között. Van-e a látható, közelítő-végeredmény szempontjából sors azonosság, vagy egymástól függetlenül, ki-ki a maga életében, történelmi helyzetében, sorsában volt »egyedi eset«…” – fogalmaz egyik kéziratában Fábián Dénes Zoltán.
Tisztelt ünneplő közönség!
Meggyőződésem, hogy a most Körösfői-díjban részesülő művész, oktató munkája és hivatása, élete és filozófiája egybeforr. Megrögzötten, következetesen és a lehető legnagyobb odafigyeléssel dolgozott és dolgozik azon, hogy a művészet szépségéből, jóságából és igazságából kiindulva, a folytonosság, az elődök megbecsülésén, ugyanakkor a jelen kor társadalmi, filozófiai és művészeti kérdéseinek is megfelelően jót és nemeset hozzon a világba. Munkája – legyen az festmény, művészetpedagógiai szolgálat vagy restaurálás – egyaránt teremtés, lehetőség adás, megörökítés. Annak képviselete, ami emberi alkotói munkával valóban túlmutathat a valóságon. Valahogy úgy, mint ahogy az irodalomtörténész, Poszler György vallotta: „A művészet varázs, mely átalakít. A könnycseppet persze gyöngyszemmé nem. Az embert emberebbé azonban igen.” Ez a gondolat azonban nem csak az alkotással, hanem az oktatással is szorosan összefügg. Így elmondhatjuk, hogy Fábián Dénes hivatáson alapuló sokrétű szolgálata túlmutat az alkotó- és pedagógus pályán és együtt képviseli az értékteremtő és arra másokat is inspiráló teljesebb élet igényét. Fábián mindezt olyan korban tette és teszi, amikor a hagyományt, a művészeti folytonosság felvállalását, az elődökre építkezés kérdését sokan elavultnak minősítik. Fábián Dénes azonban nem adja magát és az általa is képviselt filozófiát, hanem pedagógiájával és művészetével – sokunk örömére – felvállalja és építi azt.
Tisztelt ünneplő közönség!
Engedjék meg, hogy a teljességre korántsem törekedve néhány kiragadott dátumot említsek. Fábián Dénes Zoltán 1951. április 2-án született Cegléden, de már hat éves korától Gödöllőn él. 1970-ben vették fel a Képzőművészeti Főiskola festő-tanári szakára. Mestere Sarkantyu Simon festőművész, anatómia professzora Barcsay Jenő, tárgyábrázolás tanára pedig Patay László voltak. 1974-ben középiskolai tanári diplomát szerezett, majd két mesterképző év után fejezte be tanulmányait.
1976 szeptemberétől 2013-ig művész-tanára a budapesti Képző és Iparművészeti Szakközépiskolának, ahonnan a tantestület a „Kisképző Örökös Tanára” címmel kitüntetve búcsúztatta. Oktatott a gödöllői Agrártudományi Egyetemen, a gyöngyösi főiskolán és a premontrei rend gödöllői gimnáziumában is. A Szt. István Egyetem Tájgazdálkodási Tanszékének felkérésére kidolgozta és Táj–Kép címmel tanította a tájképfestészetet összefoglaló tanegységet. Szakkörvezetőként dolgozott a gödöllői Művelődési Központban, nyaranta Szadán megyei képzőművészeti táborokat vezetett. Mindemellett magántanítványokat fogad és felkészítő rajzi, szakköri foglalkozásokat tart.
Az 1998-ban létrejött Gödöllői Iparművészeti Műhely alapító tagja, valamint a gödöllői Gömb tagja. Számos egyéni és csoportos kiállításon mutatta be művészetét. Emellett családja történetének feltárásával, a múlt értékeinek ápolásával foglalkozik.
Restaurátori tevékenységét a Feszty-körkép felmérési, konzerválási munkáihoz csatlakozva kezdte. 1987-től ez az értékmentő tevékenység végigkíséri munkáját. Nevéhez köthető többek között az egri hittudományi főiskola kápolnájának, a zebegényi katolikus templom falképeinek és számos egri, gyöngyösi és budapesti középület díszítőfestésének megújítása. Emellett közreműködött a gödöllői Grassalkovich kastély díszlépcsőházának, több katolikus, református és evangélikus templomnak és a budapesti Vigadó Than Mór és Lotz Károly falképeinek újjáélesztésében, valamint a fertődi Esterházy-kastély rekonstrukciójában is.
Fábián Dénes munkásságáról, tagságairól, elismeréseiről és alkotói tevékenységéről még számtalan meghatározó momentumot ki kellene emelni, viszont ezt most az idő szűke miatt nem tehetem. Így egy alapvető kérdést, a családot említem még. Felesége Tóth Erika. Három fia van: Márton 1985-ben, Kristóf 1993-ban, Dénes 1995-ben született.
Végezetül engedjék meg, hogy két, Fábián Dénestől származó idézettel zárjam gondolataimat. Az egyik a szűnni nem akaró tenni vágyását tükrözi: „Mivel családomban, generációk óta jelen van a tanítás, a képzőművészet oktatása, magam a negyedik rajzpedagógus generációt képviselem, nem lehetek elégedett. Ha lehet tenni valamit, itt Európa közepén, a kultúra »megélhetővé« és »fogyaszthatóvá« tételéért, nem lehetünk tétlenek…” A másik pedig Gödöllőhöz kötődésének lenyomata: „Sokfelé jártam az országban. Dolgoztam távol, sokszor hónapokig. De siettem haza, Gödöllőre.”
Fábián Dénes Zoltánnak ezúton gratulálok a munkásságát elismerő Körösfői-díjhoz.