„Az égre írj, ha minden összetört!”
Budapest – A Soá hetvenedik évfordulóján a Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában nyílt meg az az emlékezetkiállítás, mely a keresztény-zsidó párbeszédre épülve kortárs művészek közreműködésével igyekszik a szembenézést, az emlékezést és a feldolgozást képviselni. Alábbiakban Galambos Ádám, a kiállítás kurátorának megnyitóbeszédét közöljük, mely az Imák Auschwitz után című kiállítás 2014. szeptember 1-jén, a Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában tartott megnyitóján hangzott el.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Radnóti Miklós 1943-ban írt drámai Negyedik eclogájának záró sora így hangzik: „az égre írj, ha minden összetört!”
Vallom,
hogy 1944-ben ez valóban megtörtént. Ténylegesen minden összetört.
Megsebeződött az, amiben hittünk vagy hihettünk, mára új nyelvet kell
kialakítani. Ma, amikor a remény jegyében együtt vagyunk rá kell
döbbennünk: ahhoz, hogy közösen tudjunk előre tekinteni szembe kell
néznünk múltunkkal. Ennek értelmében meggyőződésem, hogy a holokauszt 70
emlékév az emlékezés lehetősége mellett identitásunk kérdésére
irányulhatna, így egyik meghatározó kérdése, hogy zsidóként,
keresztényként, de legfőképpen emberként mit kezdünk a személyes
kérdéssel, saját érintettségünkkel. Mit kezdünk az ember, a testvér, a
bocsánatkérés és megbocsátás fogalmával? Mit kezdünk – ha egyáltalán
kezdünk valamit – az alázat gyakorlásával?
Többen úgy fogalmaznak, hogy a holokausztban a zsidóság halt meg. Azonban egyre erőteljesebben előkerül az a megközelítés, mely szerint a kereszténység és az ember kudarcáról beszélünk. Hogy lehetett, miként alakulhatott ki, hogy az ember saját hitével, a testvérszeretet kulcsfontosságú gyakorlásával szembeforduljon? Sokféle magyarázatot, káini választ, kibúvót ismerünk, de ha a valóságot leplezetlenül keressük, egyik sem ad megnyugvást. A valóság más. A valóság úgy, mint ahogy az itt látható alkotások, a zene, az imádságok és maga az épület is, alázatért és bocsánatkérésért kiált. Olyan emberségért, melyet képmutató, magukat igazoló emberek helyett igaz emberek halkan, sokszor név nélkül mutattak. Olyan emberségért, mely meri vállalni akár saját cinkosságát, mulasztását és vétkét. Olyanért, mely felvállalja múltját és ezáltal, vagyis ebből okulva, saját etikájában az ember, az emberszeretet, a másik mint testvér fogalmát éli meg. Az ember ugyanis attól válik a szó igaz értelmében emberré, ha tudatosítja: saját embersége a másik emberségének és ezáltal szeretetének felismerésével és gyakorlásával kezdődik.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
A magyar Soá hetvenedik évfordulóján
szükségszerű megfogalmaznunk: a Soá tragédiája nem zsidó ügy, hanem
keresztény, egyéni és össztársadalmi trauma egyaránt. Ma, ennek
kifejezéseként rabbik, püspökök és egyházi gondolkodók írtak Ima
Auschwitz után címmel imádságokat, melyeket kortárs művészek a művészet
eszközeivel vizuális tartalommá formálva tettek egyetemes üzenetté.
Az
imádság nem állásfoglalás, nem embereknek való megfelelési kényszer,
hanem az Isten felé fohászkodó bocsánatkérés és megbocsátás hangja tud
lenni. Az, hogy ebben több felekezet és művész is képviselteti magát
talán kifejezi: a megbékéléshez és az őszinte szóhoz közösségre van
szükség. A bocsánatkérés és a fohász eme halk, de reménység szerint
őszinte hangja a szétszakadás és megosztottság helyett az összefogás
jele – mintegy kiáltvány –, az alázat kifejezője lehet.
Ugyanakkor
tudhatjuk, hogy igaza van a mártírsorsú evangélikus teológusnak, az
Adolf Hitler elleni merényletkísérlet egyik résztvevőjének, Dietrich
Bonhoeffernek, aki így fogalmaz: „A kegyelem hirdetésének is megvannak a
határai. A kegyelmet nem lehet annak hirdetni, aki nem ismeri fel, nem
különbözteti meg, vagy nem vágyik rá... Az a világ, amelynek a kegyelem
csupán jó üzletként van odavetve, rá fog unni, és nem csak lábbal tapos a
Szentre, hanem azokat is szét fogja tépni, akik azt ráerőltetik.”
Keresztényként
a kérdés nem más, mint amit Johann Baptist Metz római katolikus
teológus, a 20. századi szenvedésteológia egyik meghatározó személyisége
egyik írásában így fogalmaz meg: „Meg lehet-e bízni a rémületünkben, a
bűnvallomásunkban – amiatti szégyenünkben, hogy Auschwitznak hátat
fordítva éltünk és imádkoztunk (...) Megbízhatunk-e saját keresztény
teológiánkban, abban, hogy végre megtanulta a leckét, hogy most már
óvatosan bánik azzal a rejtett antiszemitizmussal, amely nem nyers
rasszizmusként veti fel a fejét a teológián belül, (…) azzal az
antiszemitizmussal, amely kezdettől fogva lényegileg hozzátartozó
kísértésként ólálkodott a keresztény teológia körül? Megváltoztatta-e
kereszténységünket, hogy emlékezünk Auschwitzra? Valóban Auschwitz utáni
egyház vagyunk-e? Vagy ma is olyan keresztények, olyan egyház vagyunk,
amilyen tegnap voltunk?”
Ehhez teszem hozzá az ezzel párhuzamos
kérdést: ma is olyan emberek, olyan társadalom vagyunk-e, amilyen tegnap
voltunk? Azaz tanulunk-e múltunkból és felismerjük az elesettekért, a
nélkülözőkért, az üldözött cigány-, zsidó-, keresztény- és nem vallásos
testvéreinkért való kiállás felelősségét?
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
A kereszténység liturgiájában együtt
mondja a másikért: „Békesség néked”, míg a zsidó liturgiában naponta
többször imádkozzák az egész világ békéjéért: „Aki békét teremt a
magasságokban, ő teremtsen békét számunkra is.”
Ma, amikor az Otto
Wagner által tervezett Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában körbenézek
óhatatlanul egy 1908-as kiadású kicsinyke zsidó imakönyv jut az eszembe,
melyben rabbik imádságai mellett katolikus és evangélikus püspökök
fohászai is szerepeltek. Ugyanakkor nem tudok úgy tekinteni ezekre az
omladozó, málló falakra, hogy ne jusson eszembe a bejárat mellett
feltüntetett emléktábla felirata, mely szívembe vési, hogy 1941-ben ez
az épület is deportálások gyűjtőhelyekeként működött. Hetvenöt éve,
1939. szeptember 1-jén tört ki a második világháború. Ma, a benépesült
zsinagóga épülete, a művészek és felekezetek összefogása, talán
hozzájárul ahhoz, hogy valami más tűnjön föl előttünk. Valami, ami nem
ostoroz, nem megosztásra épül, hanem alázattal, tiszta hangként közösen
szól. Köszönöm a művészeknek, püspököknek, teológusoknak, a tisztelt
jelenlévőknek és minden jóakaratú embernek, hogy közösen állunk ki egy
egymást megbecsülő emberibb, testvéribb, etikusabb világért.
Imák Auschwitz után
2014. szeptember 1 – szeptember 30.
Budapest, Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga
Képzőművészek: Benczúr Emese képzőművész, Haász István festőművész, Haraszty István szobrász, kinetikus művész, Klimó Károly festőművész, Konok Tamás festőművész, Krajcsovics Éva festőművész, Lovas Ilona képzőművész Matzon Ákos festőművész, Nádler István festőművész, Szüts Miklós festőművész Tölg-Molnár Zoltán festőművész, Vojnich Erzsébet festőművész
Zene: Kurtág György – zeneszerző, zongoraművész
Felekezeti résztvevők: Fabiny Tamás – evangélikus püspök, Fischl Vilmos – a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának főtitkára, Frölich Róbert – főrabbi, Gáncs Péter – evangélikus elnök-püspök, Papp János – baptista elnök, Róna Tamás – rabbi, Steinbach József – református püspök, Szabó István – református püspök, Varga Mátyás – bencés szerzetes, Várszegi Asztrik – pannonhalmi főapát, Verő Tamás – rabbi
Kurátor: Galambos Ádám – evangélikus teológus