Visszatérés - Nádas Péter és Forgács Péter: Saját halál
Irodalmi beszélgetés és Forgács Péter Saját halál című filmjének vetítése a Magyar Hospice Alapítvány javára.
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2014. 04. 08. mikortól: 19:00 meddig: 21:35 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Visszatérés - Nádas Péter és Forgács Péter: Saját halál
2014. április 8. 19:00
Átrium Film-Színház
Irodalmi beszélgetés és Forgács Péter Saját halál című filmjének vetítése a Magyar Hospice Alapítvány javára.
Vendég: Másik János
Filmvetítés után a közönséggel beszélget: Forgács Péter és Nádas Péter
Forgács Péter Saját halál című filmje Nádas Péter írását dolgozza fel. A filmben a narrátor tárgyilagos pontossággal és aprólékos részletességgel beszéli el halálközeli élményét.
A "lét" és az azt örökösen elfedő létező "részletek". A Saját halál című írást egyedül ennek a kettősségnek a perspektívájából tartom megfilmesíthetőnek. Pontosabban: Forgács Péter filmjét megnézve mondom ezt, amivel azt is állítom, hogy immár így és csakis így tudom látni Nádas írását, amit korábban csak olvasva tudtam elképzelni. Látni és - azonnal hozzáteszem - hallani, Nádas Péter hangján, aki igyekszik semmit sem interpretálni (vagyis nem színészkedik), és éppen emiatt interpretál pontosabban, mint bármely színész.
E filmben a hang és a látvány együtt éri el azt, hogy ne csak tudásom legyen arról, hogy a részletek mögött ott húzódik valami, ami túl van rajtuk, megfoghatatlanul és mégis mindennél érzékelhetőbben, hanem hogy e tudás élményszerűvé is váljon. Az ilyen élmény az előfeltétele annak, amit Európában katarzisnak neveznek. A katarzis az embernek félelemben és együttérzésben való megedzése - mivel ezek révén nyílik lehetősége arra, hogy élete addigi szűkösségéből átlépjen máshová. Hogy hová? A görögök szerint egy olyan tágasabb világba, ahol az emberi rend az istenit kezdi másolni. A zsidó-keresztény kultúra szerint oda, ahol az ember Istennel érintkezik, és az ő végtelenségében fedezi föl saját határait." Földényi F. László