János passió a Deák téren
A Lutheránia Énekkar és a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok előadják J.S.Bach János passióját. Ingyenes!
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2012. 04. 01. mikortól: 18:00 meddig: 20:00 |
Helyszín: | Budapest |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
A Lutheránia Énekkar és a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok előadják J.S.Bach János passióját.
Közreműködnek:
Zádori Mária - szoprán
Schöck Atala - alt
Megyesi Zoltán - tenor
Berczelly István - Jézus
Jekl László - basszus
Dobozy Borbála - csembaló
Mekis Péter - orgona
Vezényel: Kamp Salamon
A János passió szövege ITT olvasható.
Johann Sebastian Bach: János passió
A János-passió 1724 nagypéntekjére készült, és elõször a lipcsei Szent Mihály templomban mutatták be. A mû Jézus szenvedéstörténetét és halálát jeleníti meg János evangéliuma alapján. A Bach-alkotás egészében oly tökéletes, hogy több száz évvel keletkezése után is óriási hatással van hallgatójára. Szinte hihetetlen, hogy Bach halála után majdnem 80 évig, egészen a Mendelssohn-féle Máté-passió elõadásig a barokk legnagyobb zeneszerzõjének összes mûve feledésbe merült. Micsoda szerencse, hogy nem örökre!
A bibliai szöveget a szereplõk recitativók formájában beszélik el, legfõképpen az Evangélista (tenor), aki a narrátor szerepét tölti be, illetve Krisztus (basszus) és az ún. turba kórusok, amelyek a népet szimbolizálják. A cselekménybe ékelt áriák és ariózók, a darab érzelmi oldalát tükrözik. A mû monumentalitása nem csak a terjedelmében (3 óra) mutatkozik meg, hanem abban is, hogy a teljes elõadó apparátus kb. 200 fõbõl áll. Bach kötõdése a szöveghez magáról a kottaképrõl is leolvasató, hiszen maguk a hangjegyek gyakran alakzatokat rajzolnak ki. Pl. egy keresztet a megfeszítés cselekménye alatt.
Bach zsenialitását mutatja, hogy sokszor egy áriát megelõzõ recitativó és az ária között magában a zenében is egyértelmû logikai kapocs van. Pl. az elsõ szoprán ária és az elõtte hallható recitativó szövege Jézus követésérõl szól. (Recitativó: "Simon Petrus aber folgete Jesu nach und ein ander Jünger.- Simon Péter és egy másik tanítvány követte Jézust". Ária: "Ich folge dir gleichfalls mit freudigen Schritten und lasse dich nicht, - Hasonlóképp követlek én örömteli léptekkel s el nem hagylak Téged,") Az ember örök feladatát, Jézus követését a zeneszerzõ a folytonosan ismétlõdõ motívumokkal is alátámasztja. Emellett az ária és az említett recitativó azonos hangközzel követi egymást.
A keresztrefeszítés történetében szereplõ nép karakterét, Bach minden teatralitást mellõzve a turba kórusokban jeleníti meg. A kompozíciós tervben a turbákban énekeltekkel azonos evangéliumi verseknek nagy szerepük van a történet összefûzésében. Ezek a szövegek a nép reakcióit tükrözik, nemegyszer a hatást fokozva. ("Jesum von Nazareth" vagy "Kreuzige ihm".)
Bach elméjének következetessége végigvonul nem csak az egész János-passión (ami a szerzõ egyik legnagyobb oratorikus alkotása) hanem egész életmûvén. Egyházzenei munkásságában tükrözõdik Isten iránti hite és bizalma. Róla biztosan állíthatjuk, hogy örökkön élõ zeneszerzõ. Mûveinek modernsége, újításai mind a mai napig befolyásolják az alkotókat. Pilinszky így ír Bachról egy János-passió elõadás után:
"Örök és hipermodern egyszerre, vagy pontosabban: rá van a legnagyobb szükségünk." (Új Ember 1963.)
Szeitl Zita