Istenem - csoportos kiállítás a Modemben
Keresztény nézőpont a kortárs magyar képzőművészetben 2011. február 26-tól május 15-ig a debreceni Modemben
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2011. március 08., 08:50
meddig: 2011. május 15., 18:00 |
Név | Modem |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
vCal iCal |
Keresztény nézőpont a kortárs magyar képzőművészetben
2011. február 26-tól május 15-ig
Az
utóbbi néhány évtizedben soha nem látott módon kitágult a
transzcendencia kifejezésének művészi eszköztára. Ennek ellenére a
történelmi vallásokban való hit gyakorlatilag kívül esik az intézményes
kortárs művészet fő áramának diskurzusán, és ritka a személyesebb
formájú, nem feltétlenül egyházakhoz kötődő spiritualitás megjelenítése
is. Kiállításunk a kortárs magyar képzőművészet hithez, valláshoz,
transzcendenciához kötődő műveiből mutat be jelzésszerű, de remélhetőleg
reprezentatív keresztmetszetet.
A tizenkét kiállító művész a legkülönbözőbb keresztény felekezetekhez
kötődik vagy éppenséggel kívül áll azokon. Istenképük, hitformáik
eltérőek, ahogy művészetük is a kortárs vizualitás és művészi
gondolkodásmód legszélesebb spektrumában mozog. Ugyanúgy kerülik az
egyházi, netán keresztény művész címkéjét, ahogy Pilinszky János is
elhatárolta magát a vallásos költőktől, mondván, hogy ő költő és
katolikus. Kiállítóink is képzőművészek és hívők. Válogatásunk kritikai
jellegű, melyben funkcionális, szemléleti és minőségi szempontok
egyaránt szerepet játszottak. Nem szerepelnek a tárlaton az Istennel
való találkozást segítő liturgikus, illetve a vallási közösség élményét
megjelenítő, a hagyományos ikonográfiát követő szakrális műalkotások.
Az itt látható vallásos munkák egyéni hitélményeket fogalmaznak meg,
alkotóik nem törekszenek közvetlenül az isteni megjelenítésére, inkább
áttételesen idézik meg a transzcendens erőket. Egy részük – például Borsos János, Asztalos Zsolt – klasszikus keresztény hittételeket fogalmaz meg a kortárs konceptuális művészet eszközeivel. Másik részük – például Bukta Imre, Ganczaugh Miklós, Gerber Pál, Lovas Ilona, Udvardy Emese – a hit és a vallás jelenkori helyzetére, a jelen társadalmi kérdéseire reflektál. Az alkotók harmadik köre – Kicsiny Balázs, Borsos János, Lőrinc Lilla, Mátrai Erik, Asztalos Zsolt, Oláh Mátyás – az egyházművészet hagyományos műfajait és toposzait aktualizálja, míg a negyedik – Huszár Andrea, Bukta Imre, Lovas Ilona, Mátrai Erik – a teremtett természet szépségét dicséri.
A
kiállított művekből ilyen módon a kortárs hazai vallásos keresztény
művészet sokszínű képe bontakozik ki. A mai egyházi művészethez szokott
néző némelyiküket talán meglepőnek tarthatja, olykor első látásra
blaszfémiaként értelmezheti. Ezért érdemes azokat először a kortárs
képzőművészet tabukat elvető nézőpontja, nyelvezete, majd a bennük
megfogalmazódó, gyakran a profanitás álcája mögé rejtett teológiai
koncepció felől megközelíteni, s így világossá válik, hogy a meglepő,
látszólag játékos és humoros felszín mögött igaz hit és álszentség
nélküli komolyság rejtőzik.