Élő MúzeumCafé - Cézanne és a múlt – és a jelen

— Felvéve: ,

A beszélgetés résztvevői: Geskó Judit, Radnóti Sándor és Martos Gábor

Élő MúzeumCafé - Cézanne és a múlt – és a jelen

Cézanne és a múlt Hagyomány és alkotóerő 2012. október 26 - 2013. február 17. 2003 és 2008 között a budapesti Szépművészeti Múzeum fontos kiállítások keretében vizsgálta a 19. század nagy alakjainak munkásságát, művészetüknek a modern művészet kialakul

Esemény megnevezése:
  • hír
  • kiállítás
Időpont: 2013. 01. 10.
mikortól: 18:00 meddig: 20:00
Helyszín: Budapest
Esemény hozzáadása a naptárhoz vCal
iCal

Élő MúzeumCafé

2013. január 10., csütörtök, 18:00 óra
Szépművészeti Múzeum

 

Cézanne és a múlt – és a jelen

 

Az év első Élő MúzeumCafé-estjén az utóbbi évek egyik legnagyobb szabású – és sikerű – hazai tárlata kapcsán nemcsak a zseniális francia festőről és életművéről, de a modern művészetre tett kikerülhetetlen hatásáról, valamint az ilyen kiugró múzeumi sikerek mögött meghúzódó mindennapi tudományos kutatómunkáról is szó esik majd.

 

A beszélgetés résztvevői:
Geskó Judit művészettörténész, a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni Gyűjteményének vezetője, a Cézanne-kiállítás kurátora és
Radnóti Sándor esztéta, az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének professzora.
A beszélgetést Martos Gábor, a MúzeumCafé főszerkesztője vezeti.

 

FONTOS FIGYELMEZTETÉS!

Az Élő MúzeumCafé-estekre a belépés ingyenessége ettől az évtől megszűnik, aki azonban megveszi a csütörtök esti Múzeum+ jegyet, az a 22:00 óráig nyitva tartó összes kiállítást is megtekintheti, illetve az este összes többi programján is részt vehet.

 

Cézanne és a múlt

Hagyomány és alkotóerő

Szépművészeti Múzeum - 2012. október 26 - 2013. február 17. 

CÉZANNE ÉS A MÚLT2003 és 2008 között a budapesti Szépművészeti Múzeum fontos kiállítások keretében vizsgálta a 19. század nagy alakjainak munkásságát, művészetüknek a modern művészet kialakulása szempontjából meghatározó sajátosságait (Claude Monet, Vincent van Gogh, Ferdinand Hodler és Gustave Moreau). A 2012 végén nyíló kiállításon Paul Cézanne életművét és a múlthoz való viszonyát szeretnénk áttekinteni.

A kiállítás mintegy nyolcvan-száz Cézanne festményt, rajzot és akvarellt, valamint 16. - 19. századi mesterek harminc-negyven alkotását (festményeket, szobrokat, gipszmásolatokat, metszeteket, illusztrált könyveket) mutatja be. Paul Cézanne bonyolult alkotó: „Az impresszionizmusból valami szilárdat, állandót akartam csinálni, olyat, mint a múzeumok művészete." – vallotta. Állandó látogatója volt a vidéki kisváros, Aix-en-Provence múzeumának és a párizsi Musée du Louvre-nak. Metszet- és reprodukció-gyűjteménye, gipszgyűjteménye művészetének állandó ihlető forrása volt. Az antik, reneszánsz, manierista, barokk és romantikus előképek használata végig kísérte pályáját. A kiállítás ennek miértjére és mikéntjére keresi a választ. A Cézanne és a múlt: hagyomány és alkotóerő címet viselő kiállításunk betekintést nyújt majd a teljes életmű alakulásába.

A budapesti kiállítás megrendezéséhez műtárgyak kölcsönzésével járul hozzá a párizsi Musée d'Orsay, Musée du Louvre, Musée de l'Orangerie, a párizsi Petit Palais, az aix-en-provence-i Musée Granet, a baseli Kunstmuseum, a berni Kunstmuseum, a baseli Beyeler-gyűjtemény, a zürichi Kunsthaus, az edinburghi National Gallery of Scotland, a londoni National Gallery, a British Museum, a milánói Galleria d'Arte Moderna, a moszkvai Puskin Múzeum, a wuppertali Von der Heydt Museum, a bécsi Alberina, a new york-i Metropolitan Museum of Art és Pierpont-Morgan Library, a bostoni Museum of Fine Arts, a chicagói Art Institut és több világhírű magángyűjtemény tulajdonosa is (Bázel, Zürich, Frankfurt).

A kiállítás katalógusa angolul és magyarul jelenik meg. Szerzői a nemzetközi Cézanne-kutatás meghatározó tudósai Nagy-Britanniából, Franciaországból, Németországból és Svájcból. A Szépművészeti Múzeum kutatói, a XIX. és XX. századi gyűjtemény és a budapesti egyetem munkatársai a magyarországi Cézanne-recepció, valamint a XX. századi magyar kultúrtörténet és művészettörténet szempontjából is megvizsgálják az aix-i mester XX. századi megjelenési formáit. A kiállítás és a katalógus azt vizsgálja majd, hogy hogyan sikerült művészetébe vonnia a provence-i kultúrát, a vidéki fiatalember hagyományosan klasszikus műveltségét és a múzeumok művészetét, s hogy tépelődéseiből és vívódásaiból miként született meg a 19. század végének legjelentősebb festői életműve, amely legyőzte és ellenőrzése alá vonta a hagyományt.

A kiállítás kurátora: Geskó Judit

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek